Kursplan

Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i gymnasieskolan

Kurskod
GSS2FS
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-03-11.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-03-11.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:

  • visa insikter i och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
  • diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar andraspråkselever och nyanlända elevers lärande, identitet och utveckling i svensk gymnasieskola. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värdering och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar gymnasieelevers villkor för lärande och språkanvändning. I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på ungdomar.
I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka gymnasieelevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning, bedömning och måluppfyllelse.

Examinationsformer

Kursen examineras genom bedömning av aktivt deltagande i seminarier, muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och diskussionsforum.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

Kursen ges på distans med fyra obligatoriska träffar där högskolans lärplattform Learn samt Zoom används.
För att delta i kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/det-globala-klassrummet.
Den sökande ska vara anställd som lärare inom skolväsendet, LVU-hem, på kriminalvårdsanstalt eller folkhögskola, eller av annan som enligt avtal med kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.