Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagarna kunna:
- visa insikter i och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande.
Innehåll
I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och
utbildningsnivå som påverkar andraspråkselever och nyanlända elevers lärande, identitet och
utveckling i svensk gymnasieskola. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur
pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena
lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värdering och
förhållningssätt i skola och samhälle påverkar gymnasieelevers villkor för lärande och
språkanvändning. I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på ungdomar.
I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och
kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka gymnasieelevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande
i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning,
bedömning och måluppfyllelse.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen ges på distans med fyra obligatoriska träffar där högskolans lärplattform Learn samt Zoom används.
För att delta i kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/det-globala-klassrummet.
Den
sökande ska vara anställd som lärare inom skolväsendet, LVU-hem, på
kriminalvårdsanstalt eller folkhögskola, eller av annan som enligt avtal med
kommunen utför uppgifter på entreprenad inom skolväsendet
Den som söker till denna kurs utan godkännande från skolhuvudmannen är inte behörig att delta.