Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för modersmålsundervisningens betydelse för elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling
- redogöra för styrdokument och regelverk i svensk skola inklusive skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag relevanta för modersmålsundervisning
- analysera och diskutera hur flerspråkighet kan användas som resurs i undervisningen
- analysera och diskutera olika didaktiska modeller och arbetssätt som främjar elevers språk- och kunskapsutveckling
- redogöra för hur digitala arbetsverktyg samt fjärrundervisning kan användas i modersmålsundervisningen
- genomföra praktiknära textanalytiska uppgifter med kontrastiva inslag mellan modersmålet och svenska.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
För nätbaserade inslag på kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator.
Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram (se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/nationella-skolutvecklingsprog).
För att vara behörig till kursen krävs skolhuvudmannens godkännande samt svenska/svenska som andraspråk B/3 eller motsvarande kunskapsnivå.