Kursplan

Undervisa i modersmål

Kurskod
GSS22N
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-04-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-04-19.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för modersmålsundervisningens betydelse för elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling
  • redogöra för styrdokument och regelverk i svensk skola inklusive skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag relevanta för modersmålsundervisning
  • analysera och diskutera hur flerspråkighet kan användas som resurs i undervisningen
  • analysera och diskutera olika didaktiska modeller och arbetssätt som främjar elevers språk- och kunskapsutveckling
  • redogöra för hur digitala arbetsverktyg samt fjärrundervisning kan användas i modersmålsundervisningen
  • genomföra praktiknära textanalytiska uppgifter med kontrastiva inslag mellan modersmålet och svenska.

Innehåll

Kursen behandlar modersmålsundervisningens villkor och didaktik i den svenska skolan. I kursen belyses hur modersmålsundervisning ger förutsättningar för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. Vidare behandlas de styrdokument och bestämmelser som reglerar modersmålsundervisningen och styr skolans kunskaps- och värdegrundsuppdrag. Särskild vikt fästs vid att utifrån forskning och beprövad erfarenhet analysera och diskutera hur flerspråkighet kan användas som resurs i lärande. I kursen diskuteras didaktiska modeller och arbetssätt som främjar elevers språk- och kunskapsutveckling där bland annat de digitala arbetsverktygens och fjärrundervisningens möjligheter tas upp. Även praktiknära textanalytiska uppgifter med kontrastiva inslag mellan modersmål och svenska genomförs i mindre studiegrupper.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter samt hemtentamen.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, obligatoriska seminarier och handledning.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

För nätbaserade inslag på kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator.

Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram (se: https://www.skolverket.se/skolutveckling/nationella-skolutvecklingsprog).
För att vara behörig till kursen krävs skolhuvudmannens godkännande samt svenska/svenska som andraspråk B/3 eller motsvarande kunskapsnivå.