Kursplan

Planeringsprojekt

Kurskod
GSQ33M
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Samhällsbyggnadsteknik (SQQ)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Samhällsbyggnadsteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-03-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-03-07.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för fördjupade planeringteoretiska och diskursiva perspektiv för aktuella urbana och regionala frågeställningar.
  • Planera och utföra ett planeringsprojekt kopplat till aktuella utmaningar i samhällsbyggandet.
  • Redogöra för roller och relationer mellan olika aktörer i en planeringsprocess.
  • Utöva självreflexiv problemlösning, konsekvensanalyser och utvärdering i olika planeringssituationer.
  • Utföra kvalificerad skriftlig framställning.

Innehåll

Kursen innebär fördjupning inom planeringens teoribildningar för några valbara kunskapsfält samt tekniker för och praktisk tillämpning av detta genom problemformulering, analys, utveckling av alternativa inriktningar och kritiskt reflekterande kring dessa i en större projektbaserad planeringsuppgift. Denna uppgift utgör en praktisk utförandedel av kursen där ett aktuellt urbant eller regionalt problem studeras och förslag till förbättringar lämnas. Den praktiska delen handlar mycket om att utveckla och utöva tekniker för hantering av komplexa planeringsproblem. Kopplat till detta studeras och tränas också tekniker för självreflexiv problemlösning, konsekvensanalyser och utvärdering. Kursen innebär också träning i akademiskt skrivande.

Examinationsformer

  • Uppsats
  • Projektarbete inklusive seminarier som redovisas skriftligt och muntligt

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Uppsats - 2,5 hp | U, 3, 4, 5
  • Projektarbete inklusive seminarier - 5 hp | U–VG

Behörighet

  • 60 hp i huvudområdet Samhällsbyggnadsteknik

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.