Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för centrala teorier och begrepp inom området social exkludering
- visa kunskap om hur grunddragen i multidimensionell social exkludering kan gestalta sig för en målgrupp inom socialt arbete
- redogöra för stämplings- och stigmatiseringsprocesser, diskriminering och socialt utanförskap på individnivån samt deras relation till sociala maktstrukturer på strukturnivån
- tillämpa ett etiskt förhållningsätt i professionellt och vetenskapligt sammanhang.
Innehåll
I kursen studeras processer på samhälls-, grupp- och individnivå som kan leda fram till social exkludering. Kursen innehåller ett metodmoment där studenterna via en kvalitativ intervju med yrkesverksamma personer, samlar indata om social exkludering. I anslutning till metodmomentet diskuteras hur man uppnår och bedömer vetenskaplig kvalité i kvantitativa respektive kvalitativa studier. Vidare lyfts frågor om forskningsetik och professionell hänsyn gällande resurssvaga samhällsgrupper.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande på seminarier, fältuppgift samt hemtentamen.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och fältuppgift.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, fältstudier, hemtentamen, 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Socialrätt II, 7,5 hp, Missbruk och beroende, 7,5 hp samt Familjeperspektiv på socialt arbete, 7,5 hp
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet.