Kursplan

Organisation, grupp och samverkan

Kurskod
GSO23Q
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Sociologi (SOA)
Ämnesgrupp
Sociologi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Sociologi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2018-08-31.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-09-03.
Reviderad
Reviderad 2018-09-06.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2018-09-06.
Nedlagd
2022-02-16

Lärandemål

De övergripande målen med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper i organisationsteori och gruppdynamik för att därigenom bättre förstå delar av det sociala arbetets villkor, samt att genom den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupa sina kunskaper om det sociala arbetets praktik.

Moment 1. Campusförlagd utbildning, 5 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • redogöra för grundläggande kunskaper i organisationsteori
  • redogöra för grundläggande kunskaper i grupprocesser och gruppdynamik


Färdigheter och förmåga

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • på grundläggande nivå analysera och kritiskt granska olika sätt att organisera socialt arbete
  • författa ett mindre projektarbete


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • diskutera hur det sociala arbetet kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
  • diskutera hur yrkesidentiteten kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer

Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 10 högskolepoäng

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa kunskap om praktiskt socialt arbete
  • visa kunskap om det praktiska sociala arbetets organisatoriska villkor, utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv
  • visa kunskap om gruppdynamiska processer i praktiskt socialt arbete
  • visa kunskap om samverkan i praktiskt socialt arbete

Färdigheter och förmåga

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • visa förmåga att under handledning självständigt utföra enklare uppgifter inom det sociala arbetets verksamhetsfält

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Den studerande ska efter avslutat moment kunna:

  • reflektera över hur det sociala arbetet kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
  • reflektera över hur den egna yrkesidentiteten kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
  • reflektera över samverkan mellan och inom olika organisationer i praktiskt socialt arbete

Innehåll

Moment 1. Campusförlagd utbildning, 5 högskolepoäng

Detta moment utgör en introduktion i organisationsteori och behandlar även frågor om grupprocesser och samverkan mellan olika organisationer. Särskilt fokus ligger på den offentliga sektorns och det sociala arbetets organisering. Ett projektarbete genomförs där olika aspekter av socialt arbete speglas. Hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering beaktas i kursens innehåll.

Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 10 högskolepoäng

I momentet behandlas organisatoriska aspekter av det sociala arbetets praktik. I detta moment ges också möjlighet att självständigt utföra enklare uppgifter inom praktiskt socialt arbete.

Examinationsformer

Seminarier samt skriftligt individuellt projektarbete.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, verksamhetsförlagd utbildning samt projektarbete.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsmoduler:
  • Campusförlagt moment: seminarier, skriftligt projektarbete, 5 hp, U - VG
  • Verksamhetsförlagt moment, 10 hp, U - G

Förkunskapskrav

  • Sociologiska perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp, Socialpolitik, 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv, 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet.

Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.

Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och VFU-ansvarig eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.