Lärandemål
Moment 1. Campusförlagd utbildning, 5 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- redogöra för grundläggande kunskaper i organisationsteori
- redogöra för grundläggande kunskaper i grupprocesser och gruppdynamik.
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- på grundläggande nivå analysera och kritiskt granska olika sätt att organisera socialt arbete
- tillämpa organisationsteorier inom socialt arbete samt analysera grupprocesser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- diskutera hur det sociala arbetet kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
- diskutera hur yrkesidentiteten kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer.
Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 10 högskolepoäng
Kunskap och förståelse
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- visa kunskap om praktiskt socialt arbete
- visa kunskap om det praktiska sociala arbetets organisatoriska villkor, utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv
- visa kunskap om gruppdynamiska processer i praktiskt socialt arbete
- visa kunskap om samverkan i praktiskt socialt arbete.
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- visa förmåga att under handledning självständigt utföra enklare uppgifter inom det sociala arbetets verksamhetsfält.
Efter avslutat moment ska den studerande kunna:
- reflektera över hur det sociala arbetet kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
- reflektera över hur den egna yrkesidentiteten kan påverkas av organisatoriska och gruppdynamiska faktorer
- reflektera över samverkan mellan och inom olika organisationer i praktiskt socialt arbete.
Innehåll
Detta moment utgör en introduktion i organisationsteori och behandlar även frågor om grupprocesser och samverkan mellan olika organisationer. Särskilt fokus ligger på den offentliga sektorns och det sociala arbetets organisering. Hållbar utveckling, jämställdhet och internationalisering beaktas i kursens innehåll.
Moment 2. Verksamhetsförlagd utbildning, 10 högskolepoäng
I momentet behandlas organisatoriska aspekter av det sociala arbetets praktik. I detta moment ges också möjlighet att självständigt utföra enklare uppgifter inom praktiskt socialt arbete.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsmoduler:- Campusförlagt moment: seminarier, inlämningsuppgifter, rapport, 5 hp, U - VG
- Verksamhetsförlagt moment, 10 hp, U - G.
Förkunskapskrav
- Sociologiska perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv på socialt arbete, 7,5 hp och Välfärdsinsatser och brukarperspektiv, 15 hp
Övrigt
Kursen ingår i Socionomprogrammet. Kursen motsvarar/överlappar GSO23Q.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan omexamineras genom att göras om i sin helhet. Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och VFU-ansvarig eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.