Kursplan

Arbetsmetoder i socialt arbete

Kurskod
GSA2E4
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Socialt arbete (SAA)
Ämnesgrupp
Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Vårdområdet, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om och förståelse för hur familje- och samhällsförhållanden påverkar människors livsvillkor, hälsa och behov, samt hur man kan arbeta för ett ökat välbefinnande genom sociala insatser
  • redogöra för perspektiv, arbetsmetoder och insatser för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå inom olika organisatoriska ramar
  • visa kunskaper i olika vetenskapliga metoder för utvärdering av praktikanknutna projekt.

Färdigheter och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa förmåga att tillämpa empowerment-orienterade, resursfokuserade och stödjande arbetsmetoder och insatser i socialt arbete
  • visa ett reflekterande förhållningssätt baserat på brukares och brukargruppers delaktighet
  • visa förmåga att använda medveten kommunikation som arbetsmetod
  • visa förmåga att planera en utvärdering av ett praktiskt projekt rörande socialt förändringsarbete.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa insikt i att människors problem och behov är kopplade till livsvillkor, situationer och sammanhang och relatera dessa problem och behov till tillämpliga arbetsmetoder
  • visa insikt i att socialt arbete behöver bedrivas på olika nivåer i samverkan med människor
  • visa insikt i vikten av genuina möten, delad makt och öppen kommunikation
  • reflektera över vetenskapliga metoder för utvärdering av praktikanknutna projekt.

Innehåll

I kursen belyses teorier om och metoder och förhållningssätt i professionellt socialt arbete med individer, familjer, och grupper. Kursen behandlar förebyggande, stödjande och mobiliserande insatser i arbetet med olika målgrupper samt socialt utvecklings- och förändringsarbete i samverkan med de berörda. Kursen innehåller vetenskaplig metod i form av ett skriftligt projektarbete med praktisk anknytning, vilket planeras och utvärderas.

  • kursen innehåller 3 hp vetenskaplig metod

Examinationsformer

Aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter samt projektarbete i form av en individuell hemtentamen.

Arbetsformer

Föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, studiegruppsuppgifter, hemtentamen, 7,5 hp

Förkunskapskrav

  • Organisation, grupp och samverkan 15 hp, Socialrätt II 7,5 hp, Missbruk och beroende 7,5 hp, samt Familjeperspektiv på socialt arbete 7,5

Övrigt

Kursen ingår i Socionomprogrammet. Kursen motsvarar GSA27T.