Kursplan

Jerusalem som religiöst, historiskt och politiskt konfliktfylld plats. Berättelser ur ämnesdidaktiska perspektiv (Nivå 3)

Kurskod
GRK2L3
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Religionsvetenskap (RKA)
Ämnesgrupp
Religionsvetenskap
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Historia1
Religionsvetenskap2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
2G2F
Fastställd
Fastställd 2020-12-10.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-12-10.
Nedlagd
2023-03-01

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • genom fördjupade resonemang visa förståelse för berättelsers funktion i ett historiskt, religiöst, kulturellt, socialt och politiskt sammanhang
  • analysera hur personliga och kollektiva berättelser samverkar i individers och gruppers identitetsformering
  • genom olika resonemang visa kunskaper om platsens betydelse för hur olika berättelser konstrueras, förstås och brukas
  • ge exempel på och diskutera hur olika berättelser kan användas som utgångspunkt för undervisning om kontroversiella frågor inom religions- och/eller historieämnena
  • reflektera över betydelsen av ett tvärvetenskapligt och ämnesintegrerat perspektiv i undervisning inom de samhällsorienterande ämnena
  • resonera om och problematisera vad berättelser är och kan vara.

Innehåll

Kursen behandlar berättelser som fenomen, som meningsskapande och identitetsskapande på kollektiv- och individnivå samt som undervisningsinnehåll. Staden Jerusalem som konfliktfylld plats studeras utifrån dess historiska, religiösa och politiska förutsättningar. I kursen studeras, analyseras och problematiseras olika berättelser knutna till denna plats. Kursen har ett ämnesdidaktiskt tvärvetenskapligt och ämnesintegrerat perspektiv.

Examinationsformer

Kursen examineras genom aktivt seminariedeltagande, PM samt en avslutande skriftlig fältstudierapport som också presenteras muntligt.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är föreläsningar, studiegruppsarbete, obligatoriska seminarier samt en gemensam sammanhållen fältstudie.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Historia I med didaktisk inriktning, 30 hp och Historia II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering eller Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp och Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering

Övrigt

Kursen innehåller en obligatorisk resa till Jerusalem. Resmålet kan ersättas av alternativt resmål om förutsättningar för genomförande av Jerusalemresan inte föreligger vid kurstillfället.

Kursen kan tillgodoräknas inom någon av kurserna:
Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och ersätter då delkurs 2, Ämnesteoretisk fördjupning med ämnesdidaktik 7,5 hp.
Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och ersätter då delkurs 3, Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare 7,5 hp.

Kursen kan inte kombineras med kursen Jerusalem som religiöst, historiskt och politiskt konfliktfylld plats. Berättelser ur ämnesdidaktiska perspektiv (Nivå 2).