Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- genom fördjupade resonemang visa förståelse för berättelsers funktion i ett historiskt, religiöst, kulturellt, socialt och politiskt sammanhang
- analysera hur personliga och kollektiva berättelser samverkar i individers och gruppers identitetsformering
- genom olika resonemang visa kunskaper om platsens betydelse för hur olika berättelser konstrueras, förstås och brukas
- ge exempel på och diskutera hur olika berättelser kan användas som utgångspunkt för undervisning om kontroversiella frågor inom religions- och/eller historieämnena
- reflektera över betydelsen av ett tvärvetenskapligt och ämnesintegrerat perspektiv i undervisning inom de samhällsorienterande ämnena
- resonera om och problematisera vad berättelser är och kan vara.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Historia I med didaktisk inriktning, 30 hp och Historia II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav 22,5 hp godkända vid registrering eller Religionsvetenskap I med didaktisk inriktning, 30 hp och Religionsvetenskap II med didaktisk inriktning, 30 hp, varav minst 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
Kursen innehåller en obligatorisk resa till Jerusalem. Resmålet kan ersättas av alternativt resmål om förutsättningar för genomförande av Jerusalemresan inte föreligger vid kurstillfället.
Kursen kan tillgodoräknas inom någon av kurserna:
Religionsvetenskap III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och ersätter då delkurs 2, Ämnesteoretisk fördjupning med ämnesdidaktik 7,5 hp.
Historia III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp och ersätter då delkurs 3, Förintelsen: Hjältar, bödlar och åskådare 7,5 hp.
Kursen kan inte kombineras med kursen Jerusalem som religiöst, historiskt och politiskt konfliktfylld plats. Berättelser ur ämnesdidaktiska perspektiv (Nivå 2).