Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och diskutera problem samt föreslå utvecklingsområden i den pedagogiska verksamheten för att såväl på egen hand som tillsammans med andra utveckla och utvärdera undervisning och övrig pedagogisk verksamhet i syfte att stimulera elevers lärande och utveckling
- redogöra för olika modeller för och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete
- värdera och argumentera för olika metoder och modeller för individuellt och kollegialt lärande och hur dessa kan integreras i skolans systematiska kvalitetsarbete
- redovisa och diskutera hur vetenskaplig grund hänger samman med beprövad erfarenhet och hur forskning kan omsättas i konkret utvecklingsarbete
- kritiskt granska och problematisera olika resultat och underlag för uppföljning och utvärdering.
Innehåll
I kursen undersöks den egna skolans systematiska kvalitetsarbete samt olika arenor för lärares och övrig personals lärande. Olika modeller för och teorier om utvärdering och skolutveckling presenteras och begrepp som resultat och måluppfyllelse diskuteras och problematiseras. I kursen behandlas vidare hur undervisningen och verksamheten systematiskt kan utvecklas och utvärderas, från enskilda didaktiska moment till generella skolövergripande områden. Med utgångspunkt i ett identifierat problemområde presenteras förslag på hur ett vidare utvecklingsarbete kan bedrivas på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Examinationsformer
- Muntlig och skriftlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter
- Muntlig och skriftlig presentation av en konkret plan för ett utvecklingsarbete
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Utvärdering och utvecklingsarbete - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning samt 30 hp i pedagogiskt arbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.