Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och reflektera över lärares uppdrag gällande skolans stödinsatser,
- identifiera elevers behov av stödinsatser särskilt med avseende på neuropsykiatriska svårigheter,
- problematisera hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av olika förutsättningar på organisation, grupp- och individnivå,
- diskutera former för och betydelsen av samarbete och samverkan med andra professioner i arbetet med att stödja elevers lärande,
- redogöra för och problematisera skolans framväxt, utbildningsfilosofiska grund, politiska styrning och organisation i ett nationellt och internationellt perspektiv.
Innehåll
Kursen behandlar och problematiserar identifiering och kartläggning av elevers behov och anpassning av undervisningen med särskilt avseende på neuropsykiatriska svårigheter. I detta ingår ett fokus på såväl främjande som förebyggande insatser. I kursen behandlas också skolans organisation och samverkan med andra professioner i syfte att stödja elevers lärande och utveckling. I kursen ges den studerande möjlighet att utforska historiska, politiska, filosofiska och komparativa perspektiv på skolan i syfte att problematisera konstruktionen av olika elev- och läraridentiteter.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Specialpedagogik och ett läraruppdrag i förändring för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7-9 - AIL, 7,5 hp, Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp samt Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.