Kursplan

Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL

Kurskod
GPG3AE
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-02-06.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-02-15.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande, utveckling och kunskap samt visa förståelse för hur dessa perspektiv kan leda till olika förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten,
  • reflektera över skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till teorier om elevers utveckling och lärande,
  • redogöra för hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av olika förutsättningar och villkor,
  • relatera grundläggande kunskap om elevers lärande till undervisning i matematik och idrott och hälsa samt till gällande styrdokument,
  • diskutera olika digitala lärresursers möjligheter och begränsningar i den pedagogiska verksamheten samt visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier och deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande,
  • planera och genomföra en observation av en undervisningssituation samt reflektera över observation som vetenskaplig metod i pedagogisk verksamhet.

Innehåll

Kursen har fokus på teorier om elevers lärande och utveckling, vilka kopplas till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande diskuteras i relation till ungdomars uppväxtvillkor med fokus på elevers olika kognitiva, sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. Även vuxnas lärande behandlas. Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla förståelse för digitala och sociala mediers betydelse för elevers lärande och identitetformering, samt utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser, genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den pedagogiska verksamheten. I kursen planerar och genomför den studerande en observation av undervisning och diskuterar observationen som metod i en skola på vetenskaplig grund.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Utveckling och lärande för ämneslärare årskurs 7–9 - AIL - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Introduktion till läraryrket för ämneslärare årskurs 7-9 - AIL, 7,5 hp, Didaktik och ledarskap för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp samt Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare årskurs 7-9 AIL, 7,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.