Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande samt
reflektera över dessas betydelser för synen på utveckling och lärande, - redogöra för och diskutera hur olika perspektiv på barn kan påverka barns plats
och roll i samhället, - exemplifiera med grund i teoretiska perspektiv hur barns allsidiga utveckling och
lärande kan främjas i förskolepedagogisk verksamhet, - beskriva innebörder av vetenskaplig teori och teoriers betydelse för
yrkesutövningen, - ge relevant återkoppling på medstudenters arbete.
Innehåll
I kursen studeras olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande som bland
annat relaterar till barns sociala, biologiska och kognitiva utveckling. De teoretiska
perspektiven hämtas från bland annat kognitionsvetenskap och utbildningsvetenskap.
Innehållet behandlas genom seminarier och föreläsningar. Synen på barnets roll och plats i
det nutida samhället och i en global värld bearbetas genom skönlitteratur. Vidare behandlas
hur förskollärare kan främja barns allsidiga utveckling och lärande. Vetenskapsteoretiska
begrepp och frågeställningar introduceras, däribland innebörder av vetenskaplig teori.
Kommunikativa förmågor övas genom studiegruppsarbeten och redovisningar där
studenterna ger återkoppling på varandras framställningar.
Examinationsformer
- Mål 1 examineras genom skriftlig inlämningsuppgift.
- Mål 2 och 4 examineras genom seminarium.
- Mål 3 och 5 examineras genom muntlig redovisning.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Barns utveckling och lärande - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Naturkunskap 1b alt 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.