Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- planera, genomföra, dokumentera och utvärdera lekpedagogiska aktiviteter,
- initiera goda relationer med barn, vårdnadshavare och personal på förskolan,
- interagera i och stödja lek som barn själva tagit initiativ till,
- agera utifrån förskolans värdegrund i den pedagogiska verksamheten,
- reflektera över sin egen professionsutveckling och identifiera behov av ytterligare kunskaper och färdigheter.
Innehåll
Genom den verksamhetsförlagda utbildningen i förskolan integreras teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter vilka bearbetas vid kontinuerliga VFU-seminarier.
Studentens förmåga att möta och stödja barn i lek samt agera utifrån förskolans värdegrund fokuseras i kursen. Lekpedagogiska aktiviteter planeras och genomförs av studenten som genom dokumentation får möjlighet att utvärdera både aktiviteten och sin egen förmåga att leda, stödja och stimulera barns lek.
Examinationsformer
- Verksamhetsförlagd utbildning
- Seminarier
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), Lek i förskolan - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Lek i förskolan 7,5 hp
Övrigt
Antalet examinationstillfällen för verksamhetsförlagd utbildning är begränsat till två.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.