Mål
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om den utbildningsvetenskapliga forskningens betydelse för skolans pedagogiska verksamhet
- visa kunskap om kvalitativa och kvantitativa forskningstraditioner och metoder inom det utbildningsvetenskapliga området
- visa förmåga att formulera forskningsetiska överväganden
- visa fördjupad kunskap om samt förmåga att använda sig av centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i diskussioner om läraryrkets vetenskapliga grund
- visa förmåga att tillgodogöra sig utbildningsvetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om vetenskapsteori muntligt och skriftligt.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att utifrån tidigare forskning och egna erfarenheter identifiera och formulera ett problemområde i den pedagogiska verksamheten som kan ligga till grund för utvecklingsarbete
- visa förmåga att tillvarata egna och andras erfarenheter samt kritiskt granska och analysera dessa utifrån relevant forskning
- visa förmåga att göra avvägningar utifrån forskningsetiska principer,
- visa fördjupad förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt kunna argumentera på vetenskaplig grund
- visa förmåga att genomföra ett självständigt, vetenskapligt arbete med tydlig forskningsförankring
- visa förmåga att kritiskt granska medstudenters arbeten och ge konstruktiv kritik.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om skolans systematiska kvalitetsarbete samt om olika modeller och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete
- visa kunskap om nationella och internationella utvärderingar av skola och utbildning samt visa förmåga att tolka och problematisera dessa
- visa förmåga att kritiskt granska och problematisera modeller och teorier om utvärdering och utvecklingsarbete
- visa förmåga att, utifrån ett självständigt arbete, föreslå lösningar på problem i den pedagogiska verksamheten med stöd av modeller och teorier för utvecklingsarbete.
Efter godkänd delkurs ska den studerande kunna:
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla pedagogisk verksamhet
- visa förmåga att relatera innehållsmässiga och metodiska val till didaktiska perspektiv, elevers förutsättningar och lokala villkor i skolan
- visa förmåga att insiktsfullt och nyanserat, såväl i tal som i skrift, argumentera för val av innehåll och arbetsformer i den egna undervisningen
- visa förmåga att främja professionella relationer med elever och vårdnadshavare samt att analysera, kommunicera och dokumentera elevers lärande
- visa förmåga att med utgångspunkt i forskning och erfarenhetsbaserad kunskap kritiskt värdera och reflektera över sitt läraruppdrag samt formulera tydliga slutsatser för den egna professionsutvecklingen
- visa förmåga att organisera undervisning som främjar förankring av skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna, olika jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv samt grundläggande demokratiska värderingar.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
I delkursen får den studerande möta olika modeller för och teorier om utvärdering och skolutveckling. Med utgångspunkt i den studerandes erfarenhet från läraryrket behandlas det systematiska kvalitets- och utvärderingsarbetet på lokal, nationell och internationell nivå. Med avstamp i det självständiga arbetet presenteras förslag på hur ett vidare utvecklingsarbete kan bedrivas.
Under den verksamhetsförlagda utbildningen möter den studerande professionella utmaningar kopplade till den egna undervisningen i ämnet och den pedagogiska verksamheten. Delkursen har fokus på hållbarhet och professionellt lärarskap. Under delkursen tar den studerande ett helhetsansvar för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av den egna undervisningen. Den studerandes egen dokumentation från den verksamhetsförlagda utbildningen används som underlag för reflektion för att kunna göra omdömesgilla didaktiska val.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftlig PM
- Självständigt arbete
- Verksamhetsförlagd utbildning
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på tre av de fyra modulerna.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Vetenskapsteori och utbildningsvetenskaplig forskning - 7,5 hp | U–VG
- Självständigt arbete - 7,5 hp | U–VG
- Utvärdering och utvecklingsarbete - 7,5 hp | U–VG
- Verksamhetsförlagd utbildning - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning samt 30 hp i pedagogiskt arbete
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.