Kursplan

Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - ämneslärare

Kurskod
GPG32A
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-01-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-01-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • visa kunskap om framväxten av grundskolan och gymnasieskolan samt ange utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska argument som kan förklara denna framväxt
  • visa kunskap om aktuell politisk styrning och organisation av dagens skolväsende, med särskild tonvikt på grundskolans senare år och gymnasieskolan
  • visa kunskap om skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
  • visa förmåga att reflektera över frågor som rör identitet och etnicitet i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att reflektera över frågor som rör jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten
  • visa förmåga att jämföra den svenska skolans samhällsuppdrag med några andra länders motsvarande uppdrag
  • visa förmåga att använda estetiska uttrycksformer
  • visa förmåga att hantera digitala verktyg
  • visa grundläggande förmåga att självständigt genomföra samt kommunicera en vetenskaplig undersökning muntligt och skriftligt

Innehåll

Kursen behandlar den svenska skolans aktuella samhällsuppdrag och värdegrund, med särskilt fokus på de mänskliga rättigheterna och demokrati. Samhällsuppdraget analyseras historiskt och internationellt. Därutöver studeras det svenska skolväsendets historia och framväxt utifrån utbildningspolitiska och utbildningsfilosofiska ståndpunkter i förhållande till samhälleliga kontexter. Kursen utgår ifrån tre vetenskapliga analytiska begrepp: genus, etnicitet och klass. Vidare behandlar kursen grundskolans (årskurs 7-9) och gymnasieskolans organisation och aktuella styrdokument. Genom en undersökande vetenskaplig uppgift tränar den studerande förmågan att inta ett vetenskapligt förhållningssätt till den pedagogiska verksamheten.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter
  • Gestaltande uppgift
  • Seminarier
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på båda modulerna.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Skolans samhällsuppdrag, nationellt och internationellt - 7,5 hp | U–VG
  • Skolväsendets historia och styrning - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

I kursen ingår obligatorisk närvaro på campus under maximalt tre dagar.

Kursen innehåller tre fältdagar vid en partnerskola.

För kursen krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.