Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om didaktiska och ämnesdidaktiska teorier och modeller,
- visa kunskap om olika teorier om pedagogiskt ledarskap i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv,
- visa förmåga att kritiskt reflektera över den egna undervisningen i relation till gällande läroplan och i förhållande till olika ämnesdidaktiska och läroplansteoretiska perspektiv,
- visa förmåga att utifrån skolans styrdokument, självständigt och i samarbete med andra, planera och utvärdera undervisning med hänsyn till elevers olika förutsättningar,
- visa förmåga att diskutera och problematisera egna didaktiska val i samband med undervisningsplanering,
- visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om aspekter av didaktik och ledarskap muntligt och skriftligt.
Innehåll
I kursen fokuseras det pedagogiska ledarskapet i ett didaktiskt och yrkesetiskt perspektiv, samt diskuteras och problematiseras i ljuset av lärarens yrkesroll i en målstyrd skola. I kursen behandlas teorier om pedagogiskt ledarskap där den studerande reflekterar över sin egen undervisning och sin utveckling som lärare. Den studerande planerar och utvärderar undervisningen i sitt ämne kopplat till elevers olika förutsättningar. I kursen studeras aktuella styrdokument ur ett didaktiskt och läroplansteoretiskt perspektiv. Den studerande ges möjlighet att reflektera över den egna ämneskompetensen i relation till skolans styrdokument. Didaktiska frågor och utmaningar lyfts fram, preciseras och diskuteras.
Examinationsformer
- Seminarier
- Skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Didaktik och ledarskap - VAL - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Antagen till VAL-utbildning
Övrigt
Innehåller obligatorisk campusträff.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.