Kursplan

Utveckling och lärande - VAL

Kurskod
GPG2Z4
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2022-12-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-12-12.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om skolans värdegrund och samhällsuppdrag i relation till teorier om elevers utveckling och lärande,
  • visa kunskap om olika teoretiska perspektiv på utveckling och lärande samt visa förståelse för hur dessa perspektiv kan leda till olika förhållningssätt i den egna undervisningen,
  • visa kunskap om hur elevers lärande och utveckling påverkas, begränsas och möjliggörs av skilda socioekonomiska och kulturella villkor,
  • visa förmåga att identifiera elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter, samt problematisera olika specialpedagogiska perspektiv i relation till elevers lärande,
  • visa förmåga att reflektera över olika digitala resursers möjligheter och begränsningar i den egna undervisningen
  • visa förståelse för digitala kulturer och sociala medier samt deras betydelse för ungdomars och vuxnas utveckling och lärande,
  • visa förmåga att tillgodogöra sig vetenskapliga texter och skriva vetenskapligt samt att kommunicera om elevers utveckling och lärande muntligt och skriftligt.

Innehåll

I kursen studeras utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten och ämnesdidaktiska frågeställningar. Elevers utveckling och lärande sätts i relation till teorier om ungdomars uppväxtvillkor, med särskilt fokus på frågor om identitet i ljuset av skiftande sociala, kulturella och ekonomiska villkor. I kursen introduceras olika specialpedagogiska perspektiv vilka sätts i relation till såväl elevers utveckling och lärande som den egna undervisningen. Kursen ger även den studerande möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till teknikburna kunskapsprocesser i skolan genom att belysa deras möjligheter och utmaningar i den egna undervisningen.

Examinationsformer

  • Seminarier
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Utveckling och lärande - VAL - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Antagen till VAL-utbildning

Övrigt

Innehåller obligatorisk campusträff.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.