Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om barns lek ur olika perspektiv,
- visa kunskap om hur ett lekpedagogiskt arbetssätt kan stimulera barns lek i förskolan,
- visa kunskap om hur barns sociala relationer och förskolans miljö kan påverka barns lek,
- visa kunskap om förskollärarens betydelse för barns möjlighet till lek, och
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera centrala aspekter av lek i förskolan.
Innehåll
Inledningsvis behandlar kursen lekens betydelse ur olika perspektiv genom att exempelvis studera styrdokumentens framskrivning av lek samt barns rätt till lek som en del av de mänskliga rättigheterna. Förutsättningar för lek diskuteras, såsom sociala normer, fysisk lekmiljö samt förskollärarens betydelse och ansvar att stödja leken. Lekpedagogik som arbetssätt introduceras.
Examinationsformer
- Muntlig tentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga redovisningar
Arbetsformer
Kursens arbetsformer
är seminarier, workshoppar och föreläsningar.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet