Lärandemål
Efter avslutad
delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur ett lekpedagogiskt arbetssätt kan stimulera barns lek i förskolan
- beskriva hur barns sociala relationer och förskolans miljö kan påverka lek
- urskilja och diskutera olika perspektiv på barns lek
- med utgångspunkt i barngruppen och med stöd planera, genomföra och utvärdera en aktivitet med ett lekpedagogiskt arbetssätt
- reflektera över sin egen roll i relation till barns lek
- reflektera kring den egna utvecklingen samt identifiera behov av ytterligare kunskaper och färdigheter
Innehåll
I kursen
behandlas begreppet lek och
dess betydelse ur olika perspektiv. Lekens framskrivning i styrdokument studeras. Förutsättningar för lek diskuteras, såsom sociala normer och fysisk lekmiljö. Kursen, innehållande verksamhetsförlagd utbildning (VFU),
integrerar teoretiska kunskaper med praktiska
färdigheter. Lekpedagogik som arbetssätt introduceras och studenterna förväntas diskutera, leda och delta i
lek.
Examinationsformer
Kursens mål examineras genom inlämningsuppgifter, muntlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter samt uppgifter under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU).
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är seminarier, föreläsningar, studiegruppsarbete och
verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Betyg
Som betygsskala används U–G.
- Moment 1: Perspektiv på lek, Förskolepedagogiskt område (FPO), 7,5 hp.
- Moment 2: Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.