Kursplan

Omsorg, relationer och etik i förskolläraryrket

Kurskod
GPG2SG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2021-12-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-02-15.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • redogöra för olika aspekter av omsorg relaterat till förskolläraryrket
  • diskutera hur omsorg i förskolan kan påverka barns utveckling och lärande
  • resonera om sin egen relationsskapande förmåga i relation till barns trygghet och välbefinnande
  • redogöra för vad yrkesetik kan innebära i förskolläraryrket
  • sakligt kommunicera kursens innehåll och tillämpa ett yrkesspecifikt språk

Innehåll

Kursen behandlar omsorg i en förskolepedagogisk verksamhet och olika aspekter av omsorg lyfts fram. Styrdokumentens skrivningar synliggörs och relationer mellan omsorg, undervisning och lärande diskuteras i kursen. Mellanmänskliga relationers och omsorgshandlingars betydelse för barns utveckling, lärande, trygghet och välbefinnande diskuteras och relateras till studentens egna erfarenheter. I kursen behandlas yrkesetik i förskolepedagogisk verksamhet med fokus på etiska aspekter av relationer mellan pedagoger och barn. Studentens skriftliga kommunikation övas i kursen.

Examinationsformer

Kursens mål examineras genom inlämningsuppgifter, skriftlig tentamen samt muntlig presentation och diskussion av seminarieuppgifter.

Arbetsformer

Kursens arbetsformer är seminarier, föreläsningar, workshops och fältuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.