Kursplan

Sociala relationer och konflikthantering - KPU

Kurskod
GPG2RG
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2021-09-09.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-09-09.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär med fokus på grundskolans senare år och gymnasieskolan.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa kunskap om teorier gällande sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor,
  • visa förmåga att utifrån olika teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i skolan och på andra sociala arenor med relevans för skolans vardag,
  • visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor kopplade till identitet, sexualitet och relationer,
  • visa förtrogenhet med en relationellt orienterad yrkesetik och skolans värdegrund,
  • reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån olika teoretiska perspektiv,
  • visa förmåga att utifrån de teorier som behandlas i kursen och erfarenheter i den egna undervisningen reflektera över former för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever.

Innehåll

Kursen behandlar sociala relationer, konflikter och maktrelationer som präglar skolans vardag. Även frågor om identitet, sexualitet och relationer behandlas. Kursen utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär. Denna teoretiska bas utgörs av sociologiska och socialpsykologiska perspektiv på sociala relationer. Vidare behandlar kursen intersektionella, relationsetiska och normkritiska perspektiv på skolvardagens relationer och på sociala medier som arenor för elevers sociala relationer. Vissa barnrättsliga perspektiv och FN:s barnkonvention behandlas också.

Examinationsformer

PM, seminarier och skriftlig hemtentamen.

Arbetsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:
  • PM, seminarier och skriftlig tentamen, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Verksamhetsförlagd utbildning 1 - KPU 7,5 hp och Utveckling och lärande - KPU 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.

Ersätter PG2064.