Kursplan

Examensarbete för grundlärarexamen inriktning F-3 del 1

Kurskod
GPG2E6
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2020-02-13.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.
Reviderad
Reviderad 2020-06-25.
Revideringen är giltig fr.o.m. 2020-06-25.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • visa fördjupade kunskaper inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt forskningsområde och aktuella forskningsproblem
  • formulera en välgrundad ämnesdidaktisk problemställning med tillhörande forskningsfrågor
  • självständigt presentera och problematisera tidigare forskningsresultat
  • välja relevant metod och teoretiskt ramverk för en planerad empirisk undersökning
  • beskriva och argumentera för kommande studies forskningsbakgrund, teori och metod i relation till syfte och frågeställningar
  • analysera och diskutera andra studenters examensarbeten genom att, i form av konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden.

Innehåll

Kursen har en tydlig ämnesdidaktisk prägel och genomförs med utgångspunkt i något av de undervisningsämnen som ingår i grundlärarutbildningen. Ett didaktiskt kunskapsbehov motiveras och relateras till tidigare forskning, utvald teori och skolans styrdokument. Under kursen formuleras preliminär problemställning med syfte och frågeställningar inför den kommande empiriska undersökningen i del 2. Tyngdpunkten i kursen är att formulera en forskningssammanställning inom ett avgränsat ämnesdidaktiskt område. Forskningssammanställningen genomförs i form av ett systematiskt förfarande för sökning, urval och värdering av relevant forskningslitteratur. Kursen innehåller dessutom studier av metod och analysverktyg som planeras att användas i den empiriska studien. Val av teori och metod motiveras i relation till tänkt forskningsdesign. Den studerande presenterar, motiverar och argumenterar för det egna arbetet samt granskar och opponerar på en medstuderandes arbete vid särskilda ventileringsseminarium.

Examinationsformer

Kursen examineras genom muntliga redovisningar samt två skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier, handledning och skrivuppgifter.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på 9 av 15 högskolepoäng samt minst godkänt på resterande högskolepoäng.

Betygsrapportering:

  • Skriftlig inlämningsuppgift Forskningsbakgrund, 9 hp, U - VG
  • Skriftlig inlämningsuppgift Teori, metod och etik, 6 hp, U - VG.

Förkunskapskrav

  • Sociala relationer, konflikter och makt i förskoleklass och grundskolan åk 1-3 (varav 7,5 hp VFU), 15 hp, Text, kommunikation och lärande i en mångkulturell skola, 15 hp och Svenska 2 för grundlärare F-3: Läs- och skrivutveckling och läs- och skrivundervisning, 15 hp

Övrigt

Kursen ingår i Grundlärarprogrammet. Kursen motsvarar PG2069.

Denna kurs utgör den första delen av två inom vilka den studerande fullgör utbildningens examensarbete om 30 högskolepoäng.