Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om såväl nationella som internationella perspektiv på lekens betydelse för barns lärande och utveckling.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- visa kunskap om lek som fenomen
- visa kunskap om några lekteorier
- visa kunskap om hur föreställningar om det lekande barnet och den vuxnes roll har förändrats över tid
- reflektera över leken och lekens uttrycksformer i ett internationellt perspektiv.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna
- analysera hur lek styrs av sociala normer och föreställningar om makt, etnicitet, ålder och kön
- visa kännedom om vuxnas förhållningssätt och den pedagogiska miljöns betydelse för barns delaktighet i lek
- visa kunskap om estetiska uttrycksformer som förutsättningar för lek
- tillämpa dokumentation som redskap för att analysera barns lek i den pedagogiska verksamheten
- visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande.
Innehåll
Delkurser
I delkursen analyseras begreppet lek. Olika teoretiska perspektiv på lek i förskolan studeras i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv.
I delkursen studeras hur barns lek påverkas av den pedagogiska miljön inkluderat den fysiska miljön och vuxnas förhållningssätt. Olika förutsättningar för lek såsom sociala normer och föreställningar analyseras. Lekpedagogik som arbetsform introduceras. Det vetenskapliga skrivandet övas i delkursen. Dokumentation som pedagogiskt redskap introduceras.
Examinationsformer
Delkurs 1
Seminarier, gestaltande redovisningar, inlämningsuppgifter och skriftlig salstentamen.
Delkurs 2
Seminarier, gestaltande redovisningar, inlämningsuppgifter, fältuppgifter och en skriftlig rapport.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på båda delkurserna.
Betygsrapportering:
- Leken som fenomen, 5 hp
- Lekens förutsättningar och betydelse, 10 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet