Kursplan

I lekens värld

Kurskod
GPG2DS
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogiskt arbete (PGA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Undervisningsområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.
Nedlagd
2024-03-25

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla kunskaper om såväl nationella som internationella perspektiv på lekens betydelse för barns lärande och utveckling.

Delkurser

1.
Lek som fenomen, 5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna

  • visa kunskap om lek som fenomen
  • visa kunskap om några lekteorier
  • visa kunskap om hur föreställningar om det lekande barnet och den vuxnes roll har förändrats över tid
  • reflektera över leken och lekens uttrycksformer i ett internationellt perspektiv.

2.
Lekens förutsättningar och betydelse, 10 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna

  • analysera hur lek styrs av sociala normer och föreställningar om makt, etnicitet, ålder och kön
  • visa kännedom om vuxnas förhållningssätt och den pedagogiska miljöns betydelse för barns delaktighet i lek
  • visa kunskap om estetiska uttrycksformer som förutsättningar för lek
  • tillämpa dokumentation som redskap för att analysera barns lek i den pedagogiska verksamheten
  • visa grundläggande förmåga till vetenskapligt skrivande.

Innehåll

Kursen innehåller två delkurser.

Delkurser

1.
Lek som fenomen, 5 högskolepoäng

I delkursen analyseras begreppet lek. Olika teoretiska perspektiv på lek i förskolan studeras i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv.

2.
Lekens förutsättningar och betydelse, 10 högskolepoäng

I delkursen studeras hur barns lek påverkas av den pedagogiska miljön inkluderat den fysiska miljön och vuxnas förhållningssätt. Olika förutsättningar för lek såsom sociala normer och föreställningar analyseras. Lekpedagogik som arbetsform introduceras. Det vetenskapliga skrivandet övas i delkursen. Dokumentation som pedagogiskt redskap introduceras.

Examinationsformer

Delkurs 1

Seminarier, gestaltande redovisningar, inlämningsuppgifter och skriftlig salstentamen.

Delkurs 2

Seminarier, gestaltande redovisningar, inlämningsuppgifter, fältuppgifter och en skriftlig rapport.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier, workshops, fältdagar och grupparbeten. Studierna förutsätter samarbete i studiegrupper.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på båda delkurserna.

Betygsrapportering:

  • Leken som fenomen, 5 hp
  • Lekens förutsättningar och betydelse, 10 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen ingår i Förskollärarprogrammet.