Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar sin didaktiska förmåga att planera, genomföra och värdera egen undervisning genom att utveckla kunskaper om och förståelse av olika teorier om barns utveckling och lärande.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskaper om olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- analysera och värdera såväl pedagogiska situationer som pedagogiska verktyg utifrån ovanstående teorier
- diskutera hur olika teoretiska utgångspunkter kan leda till olika principer för didaktiska val i undervisningen
- visa förmåga att reflektera över undervisning i förhållande till barns skilda uppväxtvillkor
- visa förmåga att självständigt och med stöd av verksamma lärare planera, genomföra och utvärdera undervisning inom något av ämnesområdena samhällsorientering eller naturorientering och teknik
- utifrån kunskap om barns skilda uppväxtvillkor aktivt verka för skolans samhällsuppdrag
- visa förmåga att anpassa och kommunicera undervisningens innehåll och form utifrån elevgruppens förutsättningar
- visa didaktisk förmåga att använda digitala verktyg i syfte att främja elevers utveckling och lärande
- visa grundläggande förmåga att använda intervju som vetenskaplig metod
Innehåll
I kursen studeras skilda teoretiska perspektiv på utveckling och lärande med särskilt fokus på behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. I kursen behandlas även barns fysiska utveckling där rörelseutveckling och teorier om kroppsligt lärande lyfts fram. Vidare studeras barns erfarenheter av informations- och kommunikationsteknik relaterat till sociala, kulturella och ekonomiska förutsättningar. I kursen ingår även studier av intervju som vetenskaplig metod.
Kursens utbildningsvetenskapliga innehåll integreras med den verksamhetsförlagda utbildningen genom att den studerande med stöd av verksamma lärare planerar, genomför och utvärderar egen undervisning. Den studerande ges i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen möjlighet att via ett tematiskt arbetsområde i förskoleklass eller grundskolans årskurs 1-3 fördjupa sig i ämnesdidaktiska frågor, där bland annat användning av multimodala uttrycksformer ingår.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Muntliga och skriftliga redovisningar, VFU, 15 hp
Förkunskapskrav
- Svenska 1 för grundlärare F-3, 15 hp, Matematik 1a för grundlärare F-3, 7,5 hp, Matematik 1b för grundlärare F-3, 7,5 hp, Didaktik och ledarskap i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 (inklusive 7,5 hp VFU)15 hp, samt minst 15 hp i Tematisk kurs inom SO, NO och teknik för grundlärare, årskurs F-3, 30 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighete att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatorisk för nätstudenter.
För nätbaserad kurs ingår en obligatorisk träff om maximalt tre dagar på campus.
Studerande som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
Kursen motsvarar PG1092.