Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera olika åtgärder för att på kort och lång sikt säkra företags och organisationers kompetens och personella resurser (1)
- diskutera personalplanering utifrån mångfaldsaspekter och demografi (2)
- beskriva rekryteringsprocesser utifrån olika intressenters perspektiv (3)
- redogöra för grundläggande lagar och regler som gäller vid rekrytering och anställning. (4)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa olika steg vid rekrytering (5)
- återge rekryteringsprocesser skriftligt (6)
- sakligt och kritiskt granska rapporter (7)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- reflektera över aspekter i kompetensförsörjningen gällande etik och mångfald (8)
Innehåll
I kursen belyses bemanningsfrågor utifrån olika verksamheters art i ett dynamiskt perspektiv. Personalplanering och kompetensfrågor behandlas utifrån omvärldsförändringar, där frågor rörande mångfald, genus och generationsväxling diskuteras. I kursen speglas bemanningsfrågor utifrån olika aspekter där bl.a. ekonomiska, arbetsrättsliga och etiska frågor diskuteras. Olika metoder för behovsinventering belyses, såväl behov av ledarkompetens som behov av olika specialistkompetenser. I kursen behandlas vidare rekryteringsprocessens olika steg. Även arbetsrättsliga villkor kring rekrytering och anställning behandlas där form och innehåll diskuteras med avseende på privat, statlig och kommunal verksamhet.
Examinationsformer
Aktivt deltagande och försvar av gruppens arbete, samt opponering av andra studenter arbeten, 0,5 hp (examinerar mål 7)
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp, 3 hp (examinerar mål 1-3,6, 8)
Skriftlig inlämningsuppgift, individuell reflektion av gruppuppgiften, 2 hp (examinerar mål 1-4,6, 8)
Aktivt deltagande i seminarium och workshops: 1hp (examinerar mål 1-3,5,8)
Aktivt deltagande i seminarium om arbetsrätt 1hp (examinerar mål 4)
Arbetsformer
Föreläsningar, grupparbeten, obligatoriska seminarium och workshops.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Ersätter GPA24L.
Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.