Kursplan

Examensarbete för kandidatexamen i Mikrodataanalys

Kurskod
GMI2C8
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Mikrodataanalys (XYZ)
Ämnesgrupp
Övriga tvärvetenskapliga studier
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Mikrodataanalys1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2E
Fastställd
Fastställd 2019-10-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-01-01.

Lärandemål

Examensarbetet är det avslutande tillfället för studenten att tillämpa grundläggande kunskaper och ytterligare fördjupa sig inom ämnesområdet. All högskoleutbildning vilar på vetenskapligt grund – och syftet med examensarbetet är att studenten ska tränas i att planera, genomföra och presentera ett arbete med ett innehåll som är allsidigt, sakligt och väl underbyggt. Det innebär bland annat att alla tolkningar och slutsatser ska vara underbyggda med tydliga hänvisningar till litteratur och till eget resultat.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • Redogöra för val av forskningsansats i relation till forskningsfrågor och kunskapsbidrag i samband med vetenskapliga undersökningar (1)
  • Redogöra för val av vetenskapliga metoder för datainsamling och dataanalys i samband med vetenskapliga undersökningar (2)

Färdighet och förmåga

  • identifiera, formulera och argumentera för en problemställning för ett akademiskt arbete inom ämnesområdet. (3)
  • planera och genomföra litteraturstudier kopplat till framtagen problemställning (4)
  • planera och genomföra en vetenskapligt grundad studie, genom att välja genomförandestrategi, datainsamlings- och dataanalysmetod, med utgångspunkt från en problemställning och forskningsetiska principer (5)
  • redovisa sina resultat vid muntlig presentation och i skriftlig rapport enligt accepterade vetenskapliga principer (6)
  • visa förmåga att genomföra uppgifter inom given tidsram. (7)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera det egna genomförda arbetet och kunna ge exempel på metodologiska alternativ som möjligen skulle kunnat förbättra genomförandet (8)
  • värdera och ge konstruktiv kritik på ett vetenskapligt undersökning. (9)

Innehåll

Arbetet inleds med att formulera mål för projektet och ta fram en projektplan. Därefter följer arbetet med att genom bl.a. litteraturstudier beskriva bakgrund, samla in data t.ex. genom experiment eller intervjuer, och avslutningsvis genomföra en detaljerad analys och värdering av resultatet. Studenterna tränas att tänka i modeller, att göra medvetna och explicita förenklingar, samt samla in och analysera relevant information.

Handledning under examensarbetet sköts gemensamt av företaget (när så är tillämpligt) och lärare vid högskolan genom regelbundna träffar. Vid handledningstillfällen ges studenterna möjlighet att diskutera olika sätt att avgränsa och beskriva problem, välja teoretiska utgångspunkter, strategier och olika datainsamlings- och dataanalysmetoder. Studenten dokumenterar examensarbetet i form av en rapport som är författad i enlighet med goda vetenskapliga principer. Avslutningsvis ska studenten dels presentera det egna arbetet, dels opponera på ett annat arbete.

Examinationsformer

Kursen examineras genom följande delar:

· Redovisning av projektidé samt projektbeskrivning (0,5 hp)
· Mittperiodsredovisning, inklusive skrivet oppositionsprotokoll på ett annat examensarbete (0,5hp)
· Skriftlig rapport, muntlig redovisning, opposition på ett annat examensarbete, inkl. skrivet oppositionsprotokoll, samt deltagande vid övriga ordinarie redovisningar (14 hp).

Arbetsformer

Seminarier, handledning och presentationer.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att erhålla VG som slutbetyg på kursen krävs att bedömningskriterier för VG uppfylls samt att uppsatta tidsramar följs.
· Projektidé och projektbeskrivning U-G
· Mittperiodsredovisning, genom muntlig och skriftlig presentation U–G
· Skriftlig rapport, muntlig redovisning, aktiv opposition på ett annat examensarbete U–VG

Förkunskapskrav

  • 150 hp varav minst 60 hp i mikrodataanalys i vilket kursen Forskningsmetodik 7,5 hp

Övrigt

Examensarbetet är ett självständigt arbete, men kan med fördel utföras i grupper om två studenter, gärna i samarbete i form av ett uppdrag från företag, aktörer inom offentlig sektor eller annan organisation. Om två studenter utför examensarbetet ska det framgå i rapporten vad vardera studenten utfört så att individuell betygssättning kan ske. Vid varje kurstillfälle anges en sista ordinarie inlämningstid i studiehandledningen.
Den som registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande antagits till.
Kursen ersätter GIK28T.