Kursplan

Matematikens historia för lärare

Kurskod
GMD2EX
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Matematikdidaktik (MDI)
Ämnesgrupp
Utbildningsvetenskap teoretiska ämnen
Utbildningsområde
Naturvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-02-25.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-08-31.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
  • redogöra för olika sätt att formulera och lösa matematiska uppgifter utifrån ett historiskt perspektiv
  • formulera och lösa matematiska uppgifter med olika historiska metoder samt redogöra för dessa metoder
  • visa grundläggande kunskaper om matematikens utveckling genom historien ur olika perspektiv, t.ex. genusperspektiv
  • redovisa kunskaper om framväxt och utveckling av olika talsystem, räkneoperationer och matematiska symboler
  • tolka och kritiskt granska olika matematiska idéer och uttrycksformer genom tiderna
  • redogöra för den historiska utvecklingen av ett utvalt matematiskt område eller begrepp
  • planera, motivera och problematisera undervisning som inkluderar matematikens historia med utgångspunkt i skolans styrdokument och matematikdidaktisk forskning
  • kommunicera i tal och skrift på ett, för kursen, ändamålsenligt sätt.

Innehåll

Kursen belyser matematikens historia i stora drag, med särskild tonvikt på olika talsystem, symboler och räkneoperationer genom historien. Exempel ges från olika tider och kulturer, bland annat inom fornafrikansk, sumerisk, babylonisk och fornegyptisk matematik, mayaindianernas matematik samt fornkinesisk matematik. Olika typer av matematiska uppgifter samt deras dåtida lösningsmetoder provas och diskuteras. Likheter och skillnader mellan dessa och nutidens strategier granskas och belyses. Exempel ges på såväl kvinnliga som manliga matematiker genom tiderna, vilken matematik de arbetat med samt vilken betydelse deras arbete har haft på den fortsatta utvecklingen av matematiken. I kursen ingår även att fördjupa sig i ett specifikt matematiskt område eller begrepp och undersöka hur utvecklingen av detta skett genom tiderna. I kursen behandlas dessutom hur lärare utifrån skolans styrdokument kan planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i matematik via matematikens historia. I ett metaperspektiv görs jämförelser mellan elevers och mänsklighetens matematiska utveckling.

Examinationsformer

Examination sker genom seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en avslutande skriftlig rapport.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, obligatoriska seminarier samt övningar kopplade till skriftliga inlämningar som genomförs enskilt och i grupp.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, inlämningsuppgifter och rapport, 7,5 hp.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 4 eller Matematik D, Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

Kursen motsvarar MD1107.