Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera fall, fallrisker och fallskador både ur ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv
- redogöra för samspelet mellan beteenden, biomedicinska och psykologiska faktorer samt sociala och fysiska omgivningsfaktorer kopplade till fallolyckor
- självständigt tillämpa evidensbaserad kunskap om fallförebyggande träning med särskilt fokus på metodtrogenhet
- självständigt tillämpa beteendeförändringstekniker i det fallförebyggande arbetet
- kritiskt värdera, genomföra och utvärdera olika former av fallförebyggande träningsåtgärder för att stödja beteendeförändringar och fortsatt egenvård.
Innehåll
Kursen behandlar fallprevention genom träning med inriktning beteendemedicin som vetenskaplig disciplin och praktisk utövning. Kursen berör epidemiologiska aspekter av fall, fallrisk och fallskador samt begreppsdefinitioner. Åldrandet diskuteras ur ett teoretiskt perspektiv. Särskilt fokus läggs på evidensbaserad praktik med fokus på metodtrogenhet samt praktisk tillämpningsbara träningsprogram.
Examinationsformer
Inlämningsuppgifter och seminarium.
Arbetsformer
Föreläsningar, praktiska övningar och ett obligatoriskt seminarium.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen är en uppdragsutbildning.