Kursplan

Interaktionsdesign

Kurskod
GIK347
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-04-04.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-04-04.

Mål

Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska den studenten kunna

  • använda centrala begrepp inom interaktionsdesign.

Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska den studenten kunna

  • tillämpa vedertagna principer inom interaktionsdesign vid skapande eller vidareutvecklande av användargränssnitt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska den studenten kunna

  • bedöma grafiska artefakter med avseende på användbarhet, funktionalitet, meningsbärande och teknisk kvalitet,
  • reflektera över interaktionsdesignens roll i samhället inbegripet människors ansvar, etiska aspekter och samhällelig utveckling.

Innehåll

Kursen behandlar centrala begrepp och principer inom interaktionsdesign. Studenten arbetar med att tillämpa principer inom interaktionsdesign på praktiskt designarbete med syfte att skapa eller bibehålla en god användarupplevelse. Under kursen får studenten även bedöma design utifrån perspektiv som användbarhet, funktionalitet och tillgänglighet. Etiska aspekter och interaktionsdesignens påverkan på samhället behandlas genom reflektion där vetenskaplig litteratur ingår.

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Inlämningsuppgift (begrepp) - 0,5 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (principer och bedömning) - 6 hp | U–G
  • Inlämningsuppgift (reflektioner) - 1 hp | U–G

Behörighet

  • Grafisk design 7,5 hp och Responsiv webbdesign 7,5 hp

Övrigt

Undervisning och material kan förekomma på engelska. 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.