Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala begrepp och ISO-standard inom en användarcentrerad designprocess
- redogöra för metoder och aktiviteter inom en användarcentrerad designprocess
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa relevanta metoder och aktiviteter i en användarcentrerad designprocess
- analysera metoder och insamlad data inom en användarcentrerad designprocess
- presentera resultat från aktiviteter i en användarcentrerad designprocess
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt värdera metoder och insamlad data inom en användarcentrerad designprocess
- kritiskt diskutera resultat från aktiviteter i en användarcentrerad designprocess
Innehåll
Kursens behandlar metoder, verktyg och aktiviteter som används för att involvera slutanvändaren i design- och utvecklingsprocessen med syfte att tillgodose deras krav och behov vid skapande eller vidareutvecklande av en digital produkt.
Kursen går igenom centrala begrepp och tillvägagångssätt inom användarcentrerad design. Studenten genomför projekt utifrån en användarcentrerad designprocess med syfte att skapa eller vidareutveckla en prototyp av en digital produkt med hänsyn till dess användare.
Examinationsformer
Inlämningsuppgifter (4,5 hp) och seminarier (3 hp).
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Seminarier U-G
Inlämningsuppgifter U, 3, 4, 5
Slutbetyg sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Inlämningsuppgifter U, 3, 4, 5
Slutbetyg sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- Grafisk design 7,5 hp, grundnivå
- Forskningsmetodik 7,5 hp, grundnivå
- Responsiv Webbdesign 7,5 hp, grundnivå
Övrigt
Delar av kursen kan genomföras på engelska.
Ersätter GIK2H8