Kursplan

Strategisk kommunikation

Kurskod
GIK2LJ
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-01-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-04-13.
Nedlagd
2023-04-17

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för centrala begrepp inom kommunikation och marknadsföring
  • beskriva grundläggande reklamjuridik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
  • utforma en grundläggande kommunikationsplan och marknadsföringsmaterial
  • kommunicera genom copywriting, UX-writing och contentmarknadsföring
  • använda storytelling och storybuilding som redskap i kommunikation


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • föra fram olika etiska perspektiv kring reklamens effekt på samhället och det ansvar som olika aktörer har i samband med detta

Innehåll

Kursen kombinerar grundläggande marknadsföring med grafisk design och skriftlig kommunikation både teoretiskt och praktiskt.

Kursen inleder med att introducera området marknadsföring och behandlar därefter områdets grundläggande terminologi, begrepp och teorier. Därutöver behandlas kommunikations- och marknadsföringsstrategier.

Principerna för kommunikationsplaner berörs samt hur olika typer av kanaler som finns att tillgå i ett marknadsföringssammanhang kan kombineras och väljas beroende på mål, målgrupp, budskap och budget etc.

Vidare behandlas olika teorier kring skriftlig kommunikation innefattande storytelling, storybuilding, copywriting och UX-writing samt hur de kan samspela med grafisk design.

De teoretiska kunskaperna omsätts praktiskt i workshops och inlämningsuppgifter där marknadsföring, grafisk design och skriftlig kommunikation kombineras. Här skapar studenten genom iterativa processer idéer och grafiskt material utifrån en given uppdragsbeskrivning och enkel research.

I kursen ingår även reklamjuridik och reklametik innefattande reklamens effekt på och roll i samhället och det ansvar som olika aktörer (beställare, konsumenter och formgivare) har i samband med detta.

Examinationsformer

Seminarier 5 hp
Inlämningsuppgifter 2,5 hp

Arbetsformer

Föreläsningar, projektarbete och seminarier

Betyg

Som betygsskala används U, 3, 4, 5.

Seminarier, U, G
Inlämningsuppgifter, U, 3, 4, 5

Förkunskapskrav

  • Grafisk design 7,5 hp, grundnivå
  • Visuell identitet 7,5 hp, grundnivå