Kursplan

Forskningsmetodik

Kurskod
GIK2BW
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Mikrodataanalys2
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
2G1F
Fastställd
Fastställd 2019-10-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2019-11-22.
Nedlagd
2022-06-23

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
  • beskriva hur vetenskapliga förhållningssätt påverkar en utredares/forskares metodmedvetenhet och metodval. Särskilt synsätt inom objektivismen kontra subjektivismen.
  • redogöra för vetenskapliga strategier och metoder
  • redogöra för etiska aspekter inom utredning och forskning
  • redogöra för innehållet i en aktuell vetenskaplig rapport

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • formulera bakgrund, problem, frågeställning och syfte för en vetenskaplig undersökning
  • inhämta rådata samt bearbeta, analysera och presentera denna på ett för sammanhanget lämpligt sätt
  • muntligt och skriftligt presentera vetenskaplig information
  • använda IT-stöd för insamling, bearbetning/analys och presentation
  • söka bland olika informationskällor samt visa förmåga till kritisk granskning och värdering av information i samband med datainsamling
  • argumentera för och välja forskningsstrategier och metoder i samband med utredning och forskning
  • skriva välgrundade metodredogörelser i vetenskapliga rapporter

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • värdera val av vetenskapliga strategier och metoder i samband med utredning och forskning
  • kritiskt granska en aktuell vetenskaplig rapport

Innehåll

Kursen behandlar hur vetenskapliga studier struktureras, genomförs, presenteras och värderas. Kursen introducerar huvudbegrepp som vetenskapligt förhållningssätt (positivistiskt, interpretativt, kritiskt), forskningsstrategi och metod. Begreppen kvantitativa, kvalitativa studier resp. mixed research behandlas.

Studenten tränas i att formulera introduktionsavsnitt och kritiskt granska problemställningar. I samband med litteratursökning diskuteras skillnaden mellan dels granskade (peer-review) och icke-granskade källor samt primär- och sekundärkällor. Studenten ska i skriftliga metodavsnitt beskriva vald metodik.

Kursen behandlar olika typer av datainsamlingsmetoder som är tillämpliga för forskning. I diskussioner värderas deras för- och nackdelar i det givna forskningssammanhanget (given problemställning och givna resurser med avseende på t.ex. tid, ekonomi och urvalsstorlek). Förutom kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder berörs även urvalsmetoder, som sannolikhetsurval respektive icke-sannolikhetsurval. Begrepp som reliabilitet, validitet, noggrannhet, precision, repeterbarhet och reproducerbarhet, teoretisk mättnad, begreppsram (teoretiskt ramverk), förklaras samt exemplifieras.

Kursen behandlar olika sätt att bearbeta, sammanfatta och redovisa data, t.ex. statistiska data sammanfattas genom läges- och spridningsmått eller i tabeller och grafer, medan kvalitativa intervjuer kan sammanfattas genom funna teman osv.

Utifrån presenterade resultat tränas studenten att kommentera och diskutera resultaten genom att framhäva intressanta resultat, peka på trender, mönster eller avsaknad därav och relatera till tidigare studier och försöka förklara resultaten. Studenten tränas även i att dra giltiga slutsatser utifrån detta och reflektera kring resultatens giltighet och ge förslag på fortsatta studier.

I kursen utvecklas även studentens förmåga att göra etiska överväganden i ett forskningssammanhang.

Examinationsformer

Skriftlig tentamen (2,5 hp), projektarbete (3 hp) och laborationer (2 hp).

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, laborationer och projektarbete.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Data- och informationshantering, 15 hp

Övrigt

Kursen motsvarar kursen Forskningsmetodik (IK1090).