Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna:
- behärska metoder för att skapa program och kunna reflektera över arbetssätt med programmering,
- utifrån problemställningar skapa enklare program,
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program, och
- behärska metoder för att använda programmering i sin undervisning, inklusive att kunna identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplan där programmering är ett användbart verktyg.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive variabler, sekvens, villkor, upprepning, funktioner och datastrukturer. Vidare behandlas algoritmiskt tänkande och problemlösning med hjälp av programmering, samt programmering i ett textbaserat huvudspråk och orientering i ytterligare minst ett språk.
Relevant ämnesdidaktisk forskning för tillämpning av programmering i ämnena matematik och teknik gås igenom.
Övningar i att omsätta teknikdidaktiska principer i undervisning genomförs och tekniska lösningar som innehåller programmering behandlas.
Examinationsformer
- Seminarier (2 hp)
- Dugga (1 hp)
- Tentamen (3 hp)
- Undervisningsuppgift (1,5 hp)
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier, övningar i programmering. I kursen ingår en undervisningsuppgift.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Denna utbildning är en uppdragsutbildning. Sökande ska komplettera sin ansökan med ett skriftligt intyg från sin skolhuvudman.
Antal examinationer per moment är maximerat till fem.
När kursen ges som webbaserad online-kurs ges den i Windowsmiljö. Andra operativsystem accepteras, men ingen support ges på dem. Internet-uppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller en mikrofon.