Kursplan

Grundläggande programmering med matematikdidaktisk inriktning för lärare som undervisar grundskolan 7-9, specialskolan 8-10, komvux grund

Kurskod
GIK22V
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Informatik (IKA)
Ämnesgrupp
Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsområde
Tekniska området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Informatik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-04-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-07-12.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar kunskaper och färdigheter i datalogiskt tänkande i allmänhet och programmering i synnerhet för att kunna planera, genomföra och värdera egen undervisning utifrån gällande styrdokument, samt ge orientering i programmeringens roll i undervisningsämnet.


Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • förklara grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive variabler, sekvens, villkor, upprepning, funktioner, datastrukturer och algoritmer.
  • identifiera moment och innehåll i kurs-/ämnesplan där programmering är ett användbart verktyg.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  • använda olika problemlösningsstrategier och algoritmer för att skapa datorprogram.
  • tillämpa metoder för att använda programmering i sin undervisning.
  • visa didaktisk förmåga att planera, genomföra, reflektera över och utvärdera undervisning där programmering ingår.

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive variabler, sekvens, villkor, upprepning, funktioner och datastrukturer. Vidare behandlas algoritmiskt tänkande och problemlösning med hjälp av programmering, samt programmering i ett textbaserat huvudspråk och orientering i ytterligare minst ett språk. Relevant ämnesdidaktisk forskning för tillämpning av programmering i ämnet matematik gås igenom. Övningar i att omsätta matematikdidaktiska principer i undervisning genomförs och matematiska lösningar som innehåller programmering behandlas.




Examinationsformer

  • Seminarier (2 hp)
  • Dugga (1 hp)
  • Tentamen (3 hp)
  • Undervisningsuppgift (1,5 hp)


Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier, övningar i programmering. I kursen ingår en undervisningsuppgift.


Betyg

Som betygsskala används U–G.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning. Sökande ska komplettera sin ansökan med ett skriftligt intyg från sin skolhuvudman.

Antal examinationer per moment är maximerat till fem.

När kursen ges som webbaserad online-kurs ges den i Windowsmiljö. Andra operativsystem accepteras, men ingen support ges på dem. Internet-uppkoppling om minst 2Mbit/s krävs för studierna. Vidare krävs en webbkamera och ett headset eller en mikrofon.