Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva och diskutera den motoriska utvecklingen för barn, ungdomar, vuxna och äldre,
- redogöra för och diskutera fysiska kvalitéer samt motoriska förmågors träningsbarhet för barn, ungdomar samt vuxna och äldre idrottare,
- designa åldersanpassade träningspass med fokus på utveckling av fysiska kvalitéer och motoriska förmågor där aspekter relaterade till en behovsanpassad utvecklingsmiljö beaktas.
Innehåll
I kursen studeras den motoriska utvecklingen för olika åldersgrupper samt på vilket sätt detta behöver beaktas i samband med träning av olika fysiska kvalitéer och motoriska förmågor. En stor del av kursen ägnas åt att studenterna får designa träningspass för träning av styrka, snabbhet, uthållighet och rörlighet samt koordination och motoriska förmågor för en vald mål- respektive åldersgrupp. Särskilt fokus läggs på anpassning av träningspassen till den valda ålders- och målgruppens behov i syfte att optimera träningseffekterna.
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- Individuella muntliga redovisningar
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att erhålla betyg Väl godkänd krävs betyg Väl godkänd på Projektarbete åldersanpassad träning - 3 hp.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Motorisk utveckling - 4,5 hp | U–G
- Projektarbete åldersanpassad träning - 3 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.