Kursplan

Styrkelyftsdidaktik i utrustad lyftning

Kurskod
GIH36U
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2023-10-03.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-10-03.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • tillämpa grundläggande kunskaper inom styrkelyftens tränings- och tävlingslära för optimering av tränings- och tävlingsprocessen inom utrustad lyftning
  • reflektera över de specifika krav och behov som ställs för träning- och tävlingsplanering för utrustad lyftning
  • reflektera över grundläggande didaktiska principer och deras praktiska tillämpning för utrustad lyftning
  • diskutera fysiologiska effekter av utrustad-, respektive klassisk lyftning
  • reflektera kring olika tekniska stilar av utrustad lyftning
  • praktiskt tillämpa adekvat hjälputrustning för utrustad lyftning.

Innehåll

I kursen behandlas teoretiska och praktiska metoder för att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsprocesser för utrustad lyftning. Applikationer av pedagogisk, idrottsfysiologisk och biomekanisk forskning vad gäller optimering av tränings- och tävlingsprocessen för utrustad lyftning betonas särskilt. Speciell tonvikt läggs vid praktisk tillämpning av utrustning samt säkerhetsaspekter. Tävlingsförberedelser inom utrustad lyftning belyses och diskuteras.

Examinationsformer

  • Praktiska redovisningar
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Styrkelyftsdidaktik i utrustad lyftning - 15 hp | U–G

Behörighet

  • Styrkelyftsdidaktik för paraidrottare och Special Olympics, 15 hp samt Styrkelyftsdidaktik för barn, ungdomar och juniorer samt styrkelyftare med särskilda behov, 15 hp

Övrigt

Kursen ges i samverkan med Svenska Styrkelyftsförbundet.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.