Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa grundläggande kunskaper inom styrkelyftens tränings- och tävlingslära för optimering av tränings- och tävlingsprocessen inom utrustad lyftning
- reflektera över de specifika krav och behov som ställs för träning- och tävlingsplanering för utrustad lyftning
- reflektera över grundläggande didaktiska principer och deras praktiska tillämpning för utrustad lyftning
- diskutera fysiologiska effekter av utrustad-, respektive klassisk lyftning
- reflektera kring olika tekniska stilar av utrustad lyftning
- praktiskt tillämpa adekvat hjälputrustning för utrustad lyftning.
Innehåll
I kursen behandlas teoretiska och praktiska metoder för att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsprocesser för utrustad lyftning. Applikationer av pedagogisk, idrottsfysiologisk och biomekanisk forskning vad gäller optimering av tränings- och tävlingsprocessen för utrustad lyftning betonas särskilt. Speciell tonvikt läggs vid praktisk tillämpning av utrustning samt säkerhetsaspekter. Tävlingsförberedelser inom utrustad lyftning belyses och diskuteras.
Examinationsformer
- Praktiska redovisningar
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Styrkelyftsdidaktik i utrustad lyftning - 15 hp | U–G
Behörighet
- Styrkelyftsdidaktik för paraidrottare och Special Olympics, 15 hp samt Styrkelyftsdidaktik för barn, ungdomar och juniorer samt styrkelyftare med särskilda behov, 15 hp
Övrigt
Kursen ges i samverkan med Svenska Styrkelyftsförbundet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.