Kursplan

Verksamhetsförlagt projekt (Idrott- och hälsovetenskap)

Kurskod
GIH364
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2023-08-30.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-08-30.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • diskutera och problematisera etiska frågeställningar och hållbar utveckling med 
    koppling till det verksamhetsförlagda projektet
  • diskutera och problematisera förutsättningarna för ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar utveckling inom upplevelseproduktion
  • visa förmåga att utföra uppgifter under handledning inom upplevelseproduktion.

Innehåll

Kursen Verksamhetsförlagt projekt (VFP) består av två delar, verksamhetsförlagd utbildning under handledning utförs i en organisation eller ett företag som verkar inom området upplevelseproduktion och den andra delen består av examinerande moment på campus. Under kursen får studenten kontinuerlig återkoppling på sitt handlande i sin roll inom upplevelseproduktion. Frågor rörande etik och hållbarhet inom upplevelseproduktion diskuteras och problematiseras i syfte att förstå förutsättningarna för att arbeta inom upplevelseproduktion på lokal såväl som global nivå. I kursen uppmärksammas även studentens förmåga att diskutera och problematisera hållbar utveckling inom upplevelseproduktion i relation till exempelvis kön, jämställdhet och funktionshinder.

Examinationsformer

  • Muntliga seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Examinerande seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter - 3 hp | U–VG
  • Verksamhetsförlagd utbildning - 4,5 hp | U–G

Behörighet

  • 45 hp Idrotts- och hälsovetenskap samt 15 hp Turismvetenskap

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.