Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera kring och diskutera tränarrollen i relation till klättringens former och uttryck
- diskutera kopplingen mellan tränarfilosofi och tränarpraktik inom klättring
- redogöra för klättringens betydelse för uppfyllande av hållbarhetsmål 3, 5 och 10 (säkerställa hälsa, jämställdhet och jämlikhet) i FNs Agenda 2030 i det globala respektive nationella perspektivet
- problematisera klättringens eventuella möjligheter att bidra till uppfyllande av andra hållbarhetsmål i FNs Agenda 2030
- redogöra för generella fysikaliska principer bakom klättringstekniker
- redogöra för och praktiskt tillämpa grundläggande didaktiska modeller, gällande de tekniska aspekterna i klättring, till de olika utövarkategorierna
- redogöra för och tillämpa grundläggande principer för planering av en klättringslektion för olika målgrupper
- redogöra för och tillämpa grundläggande principer för riskbedömning och riskhantering vid klättringsträning/tävling.
Innehåll
Kursen behandlar tränarskapets vetenskapliga och filosofiska
grunder och hur tränarrollen uppfattas av olika individer och grupper i
relation till den specifika idrottens olika former och uttryck. Kursen
fokuserar på kritisk reflektion och utveckling av studenternas egna
träningsfilosofier och deras praktiska tillämpningar utifrån begrepp som
ledarskap, gruppdynamik, kommunikation, beslutsfattande och moraliska dilemman.
Hållbar utveckling är ett hett ämne på många plan inom klättring,
från hur klättrare förhåller sig till den naturliga miljön till den
kommersiella gymmiljön och frågor kring hur elitidrotten organiseras och sköts.
Klättringens potential att bidra till hållbar utveckling diskuteras och
studenterna kommer att överväga sina egna bidrag som tränare.
Kursen belyser de allmänna fysiska och biomekaniska principerna bakom klättringens olika tekniker.
Diskussionsgrupper och praktiska aktiviteter kommer att ge studenterna
möjligheter att dela, utforska och analysera grundläggande didaktiska modeller
för effektiv coachning av klättertekniker. Under kursen kommer studenterna att
arbeta med vana klättrare för att utveckla deras erfarenhet av att planera
träningspass och kortsiktiga träningsplaner. Med denna praktiska aspekt kommer
behovet av att bedöma och hantera risker i samband med träning och tävlingar.
Dessa kommer att diskuteras med avseende på olika situationer och perspektiv
(klättrare, tränare, åskådare etc.) och studenterna kommer att arbeta med dessa
koncept under sina praktiska coachningssessioner. Där så är lämpligt, kommer
möjligheter att bli involverade i SKF-evenemang att göras tillgängliga för
studenterna.
Examinationsformer
- Praktiska individuella redovisningar
- Seminarier
- Skriftliga individuella inlämningsuppgifter
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Praktiska redovisningar, seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter (15 hp)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet