Lärandemål
Efter avslutad
kurs ska den studerande kunna:
- grundläggande redogöra för centrala begrepp inom transformellt ledarskap utifrån basketens idrottskontext
- diskutera principer för att skapa och upprätthålla effektiva team
- grundläggande redogöra för metoder kring planerings-, reviderings- och utvärderingsarbete inom organisationer
- föreslå ett väl underbyggt arbetssätt för kontinuerlig planering, revidering och utvärdering av verksamheten
- föreslå kommunikationsmodeller för krissituationer
- kritiskt reflektera över eget ledarskap utifrån ett transformellt ledarskapsperspektiv.
Innehåll
Kursen utgår ifrån tränarens
roll som ledare för gruppen. Kunskap kring transformellt ledarskap, principer
och metoder för att skapa och upprätthålla effektiva team, samt arbetssätt för
planerings- och utvärderingsarbete ges. Kursdeltagarna får enskilt och
tillsammans jobba med fiktiva case för att omsätta teoretisk kunskap i
praktiska förslag.
Examinationsformer
- Onlinetentamen
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Onlinetentamen, skriftliga inlämningsuppgifter (7,5 hp)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ges i samarbete med Svenska
Basketbollförbundet (SBBF).
Kursens innehåll är utformat utifrån en förväntan att studenterna har tidigare praktisk erfarenhet som tränare inom basket samt har kunskaper motsvarande introduktions- och fortsättningsutbildning inom idrottsrörelsens tränarutbildning.
Kursens innehåll är utformat utifrån en förväntan att studenterna har tidigare praktisk erfarenhet som tränare inom basket samt har kunskaper motsvarande introduktions- och fortsättningsutbildning inom idrottsrörelsens tränarutbildning.