Kursplan

Idrottens organisation, entreprenörskap och media (klättring)

Kurskod
GIH2V3
Poäng
5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Ämnesgrupp
Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Medicinska området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2022-02-28.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-02-28.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för förening som organisationsform och vilka lagar som är specifika eller särskilt tillämpliga för föreningslivet inom idrotts- och hälsosektorn
  • redogöra för innebörden av entreprenörskap inom klättring
  • visa förmåga att använda de retoriska verktygen vid presentation av en affärsidé inom klättring till olika målgrupper och genomföra denna presentation inom givna tidsramar
  • formulera en enklare affärsplan med tillhörande budget inom området klättring som är förankrad i vetenskapliga resultat där hänsyn tagits till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet
  • diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
  • beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
  • tillämpa den mediestrategiska planen genom att producera klätterrelaterat innehåll för de valda mediekanalerna
  • problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.

Innehåll

Kursen belyser föreningslivets organisation och förutsättningar. Tillämpliga lagar och regler för föreningslivet beskrivs. De vedertagna begrepp som utgör föreningslärans begreppsapparat och beskriver olika fenomen och företeelser inom denna, kopplas ihop med den kontext och med de processer och uppdrag som är vanligt förekommande i föreningslivet och i idrottslig verksamhet, både professionellt och ideellt. Entreprenörskap inom området klättring sätts i ett nationellt, internationellt och globalt perspektiv. I kursen behandlas kunskapen om företagande och om den kreativa processen att utveckla en affärsidé inom klättring utifrån gällande forskningsunderlag. I kursen behandlas också processen med att skapa en enklare affärsplan som, förutom att beskriva affärsmodellen runt affärsidén, även innehåller andra viktiga komponenter så som budget, målgrupp, konkurrens, marknadsföring och kommunikation. I sammanhanget beaktas ekologisk, ekonomisk och social hållbar utveckling. Särskilt fokus läggs på de aspekter som är specifika för PT-verksamhet inom klättring. Kursen omfattar såväl teoretisk som tillämpad strategisk medieplanering för både traditionella och nya medier. Kursen innehåller även medieetik och vad det innebär att vara mediekonsument och medieproducent. Utöver detta ingår även problematisering av idrottens roll i medierna. Studenten planerar och utformar en strategisk medieplan.

Examinationsformer

Praktiska och muntliga redovisningar samt skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:
Modul 1: Praktiska och muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter - 5 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet