Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för förening som organisationsform och vilka lagar som är specifika eller särskilt tillämpliga för föreningslivet inom idrotts- och hälsosektorn
- redogöra för innebörden av entreprenörskap inom judo
- visa förmåga att använda de retoriska verktygen vid presentation av en affärsidé inom judo till olika målgrupper och genomföra denna presentation inom givna tidsramar
- formulera en enklare affärsplan med tillhörande budget inom området judo som är förankrad i vetenskapliga resultat där hänsyn tagits till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
- diskutera och analysera relationen mellan medierna och idrotten
- beskriva och problematisera idrottens påverkan och roll i medierna samt genomföra och redogöra för mediestrategisk planering
- tillämpa den mediestrategiska planen genom att producera judorelaterat innehåll för de valda mediekanalerna
- problematisera och diskutera möjliga konsekvenser för olika sorters intervjuteknik, både som producent och som intervjuobjekt.
Innehåll
Kursen belyser föreningslivets organisation och förutsättningar.
Tillämpliga lagar och regler för föreningslivet beskrivs. De vedertagna begrepp som utgör föreningslärans begreppsapparat och beskriver olika fenomen och företeelser inom denna, kopplas
ihop med den kontext och med de processer och uppdrag som är vanligt
förekommande i föreningslivet och i idrottslig verksamhet, både professionellt
och ideellt. Entreprenörskap inom området judo sätts i ett nationellt,
internationellt och globalt perspektiv. I kursen behandlas kunskapen om
företagande och om den kreativa processen att utveckla en affärsidé inom judo utifrån
gällande forskningsunderlag. I kursen behandlas också processen med att skapa
en enklare affärsplan som, förutom att beskriva affärsmodellen runt affärsidén,
även innehåller andra viktiga komponenter så som budget, målgrupp, konkurrens,
marknadsföring och kommunikation. I sammanhanget beaktas ekologisk, ekonomisk
och social hållbar utveckling. Särskilt fokus läggs på de aspekter som är
specifika för PT-verksamhet inom judo. Kursen omfattar såväl teoretisk som
tillämpad strategisk medieplanering för både traditionella och nya medier.
Kursen innehåller även medieetik och vad det innebär att vara mediekonsument
och medieproducent. Utöver detta ingår även problematisering av idrottens roll
i medierna. Studenten planerar och utformar en strategisk medieplan.
Examinationsformer
Praktiska och muntliga redovisningar samt skriftliga
inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:Modul 1: Praktiska och muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter - 5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Judotränare - Kurspaket 5 som en del i samverkansutbildning med Svenska Judoförbundet.