Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och visa förståelse för centrala begrepp inom idrottspsykologi
- reflektera över och redovisa idrottspsykologiska fenomen och mentala processer i samband med klätterträning och -tävling
- tillämpa idrottspsykologiska teorier och modeller i klättringssammanhang
- analysera och värdera idrottsliga företeelser inom klättring utifrån kognitions-, inlärnings- och personlighetsteorier
- visa förmåga att skriftligt redogöra för grunderna i motiverande samtal samt dess tillämpningsområden inom klätterträning och -tävling.
Innehåll
Kursen omfattar idrottspsykologiska teorier inom kognition, hälsopsykologi och personlighet. Kursen innehåller en grundläggande orientering om idrottspsykologin som vetenskap samt hur psykologiska faktorer och processer påverkar individen i utövandet av klättring. Områden som behandlas är nervositet och stresshantering, motivation, självförtroende, självkänsla, målsättning, motiverande samtal och mental träning. Andra inslag i kursen är psykologiska mätmetoder och hur dessa kan tillämpas, samt faktorer och processer som påverkar individens utövande av klättring.
Examinationsformer
Skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:Modul 1: Skriftlig inlämningsuppgift - 5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet