Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och visa förståelse för centrala begrepp inom idrottspsykologi
- reflektera över och redovisa idrottspsykologiska fenomen och mentala processer i samband med träning och tävling i styrkelyft
- tillämpa idrottspsykologiska teorier och modeller i styrkelyftsammanhang
- analysera och värdera idrottsliga företeelser inom styrkelyft utifrån kognitions-, inlärnings- och personlighetsteorier
- visa förmåga att skriftligt redogöra för grunderna i motiverande samtal samt dess tillämpningsområden inom träning och tävling i styrkelyft.
Innehåll
Kursen omfattar idrottspsykologiska teorier inom kognition,
hälsopsykologi och personlighet. Kursen innehåller en grundläggande orientering
om idrottspsykologin som vetenskap samt hur psykologiska faktorer och processer
påverkar individen i utövandet av styrkelyft. Områden som behandlas är
nervositet och stresshantering, motivation, självförtroende, självkänsla,
målsättning, motiverande samtal och mental träning. Andra inslag i kursen är
psykologiska mätmetoder och hur dessa kan tillämpas, samt faktorer och processer
som påverkar individen i styrkelyftsutövning.
Examinationsformer
Skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:Modul 1: Skriftlig inlämningsuppgift - 5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Styrkelyftstränare - Kurspaket 5 som en del i samverkansutbildning med Svenska Styrkelyftsförbundet.