Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och visa förståelse för centrala begrepp inom idrottspsykologi
- reflektera över och redovisa idrottspsykologiska fenomen och mentala processer i samband med judoträning och -tävling
- tillämpa idrottspsykologiska teorier och modeller i judosammanhang
- analysera och värdera judoidrottsliga företeelser utifrån kognitions-, inlärnings- och personlighetsteorier
- visa förmåga att skriftligt redogöra för grunderna i motiverande samtal samt dess tillämpningsområden inom judoträning och -tävling.
Innehåll
Kursen omfattar idrottspsykologiska teorier inom kognition,
hälsopsykologi och personlighet. Kursen innehåller en grundläggande orientering
om idrottspsykologin som vetenskap samt hur psykologiska faktorer och processer
påverkar individen i utövandet av judo. Områden som behandlas är nervositet och
stresshantering, motivation, självförtroende, självkänsla, målsättning,
motiverande samtal och mental träning. Andra inslag i kursen är psykologiska
mätmetoder och hur dessa kan tillämpas, samt faktorer och processer som
påverkar individen i judoutövning.
Examinationsformer
Skriftlig inlämningsuppgift.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
Modul 1: Skriftlig inlämningsuppgift - 5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen ingår i Judotränare - Kurspaket 5 som en del i samverkansutbildning med Svenska Judoförbundet.