Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa grundläggande kunskaper om barns och ungdomars fysiska och mentala utveckling
- redogöra för de olika faserna i en individs utveckling och dess betydelse för mottaglighet för olika former av träning
- visa insikt i skillnader mellan pojkars och flickors mognadsprocess och dess inverkan på träningsutformning och mottaglighet för träning
- visa förståelse för och redogöra för principiella skillnader i tävlingsformer för barn, ungdomar och juniorer samt utövare med särskilda behov
- redogöra för och praktiskt tillämpa åldersanpassade didaktiska metoder och strategier för undervisning i styrkelyftsteknik för olika åldersgrupper samt utövare med särskilda behov
- individanpassa det didaktiska upplägget utifrån skillnader i barns och ungdomars biologiska ålder, träningsstatus, fysiska och psykosociala utvecklingsnivå
- redogöra för och argumentera kring planering, genomförande och utvärdering av träning för barn och unga med särskilda behov
- redogöra för, argumentera kring och praktiskt tillämpa styrkelyftsträning för åldersgruppen juniorer.
Innehåll
Kursen
belyser fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter av en individs utveckling
från barn till junior. De olika faserna i en individs utveckling diskuteras med
särskilt fokus på de pubertala processerna hos såväl pojkar som flickor.
Betydelsen av de åldersrelaterade förändringarna för mottaglighet av olika
former av träning och dom olika didaktiska modellernas lämplighet i olika åldersfaser
diskuteras och problematiseras.
De principiella skillnaderna mellan tävlingsformerna i styrkelyft för de olika åldersgrupperna belyses och diskuteras ur såväl idrottslig, fysiologisk, pedagogisk som humanistisk synvinkel. Strategier för långsiktig och hållbar planering av träningsprocessen behandlas och diskuteras. Kursen innefattar praktiskt utförande av träning för juniorer samt metoder för utvärdering och styrning av träningsprocesser.
De principiella skillnaderna mellan tävlingsformerna i styrkelyft för de olika åldersgrupperna belyses och diskuteras ur såväl idrottslig, fysiologisk, pedagogisk som humanistisk synvinkel. Strategier för långsiktig och hållbar planering av träningsprocessen behandlas och diskuteras. Kursen innefattar praktiskt utförande av träning för juniorer samt metoder för utvärdering och styrning av träningsprocesser.
Examinationsformer
Praktiska redovisningar, aktivt deltagande
i seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftlig tentamen.
Arbetsformer
Workshops, praktiska övningar samt
föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet