Kursplan

Styrkelyftsdidaktik för barn, ungdomar och juniorer samt styrkelyftare med särskilda behov

Kurskod
GIH2RD
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Idrotts- och hälsovetenskap (IDA)
Ämnesgrupp
Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 50%
Medicinska området, 50%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Idrotts- och hälsovetenskap1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2021-09-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-09-07.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om barns och ungdomars fysiska och mentala utveckling
  • redogöra för de olika faserna i en individs utveckling och dess betydelse för mottaglighet för olika former av träning
  • visa insikt i skillnader mellan pojkars och flickors mognadsprocess och dess inverkan på träningsutformning och mottaglighet för träning
  • visa förståelse för och redogöra för principiella skillnader i tävlingsformer för barn, ungdomar och juniorer samt utövare med särskilda behov
  • redogöra för och praktiskt tillämpa åldersanpassade didaktiska metoder och strategier för undervisning i styrkelyftsteknik för olika åldersgrupper samt utövare med särskilda behov
  • individanpassa det didaktiska upplägget utifrån skillnader i barns och ungdomars biologiska ålder, träningsstatus, fysiska och psykosociala utvecklingsnivå
  • redogöra för och argumentera kring planering, genomförande och utvärdering av träning för barn och unga med särskilda behov
  • redogöra för, argumentera kring och praktiskt tillämpa styrkelyftsträning för åldersgruppen juniorer.

Innehåll

Kursen belyser fysiologiska, psykologiska och sociala aspekter av en individs utveckling från barn till junior. De olika faserna i en individs utveckling diskuteras med särskilt fokus på de pubertala processerna hos såväl pojkar som flickor. Betydelsen av de åldersrelaterade förändringarna för mottaglighet av olika former av träning och dom olika didaktiska modellernas lämplighet i olika åldersfaser diskuteras och problematiseras.
De principiella skillnaderna mellan tävlingsformerna i styrkelyft för de olika åldersgrupperna belyses och diskuteras ur såväl idrottslig, fysiologisk, pedagogisk som humanistisk synvinkel. Strategier för långsiktig och hållbar planering av träningsprocessen behandlas och diskuteras. Kursen innefattar praktiskt utförande av träning för juniorer samt metoder för utvärdering och styrning av träningsprocesser.

Examinationsformer

Praktiska redovisningar, aktivt deltagande i seminarier, inlämningsuppgifter samt skriftlig tentamen.

Arbetsformer

Workshops, praktiska övningar samt föreläsningar och seminarier.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet