Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna:
- diskutera idrottsvetenskap med koppling till kunskapsområdena tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap samt reflektera över hur tränarrollen och träning utövas på individ-, grupp- och samhällsnivå
- diskutera kopplingen mellan tränarfilosofi och tränarpraktik samt formulera frågeställningar inom kunskapsområdet tränarskap samt motivera lämpliga metodval till de formulerade frågeställningarna
- redogöra för begrepp inom områdena vetenskapsteori och vetenskaplig metod i relation till forskningsfrågor inom idrottsvetenskap
- reflektera över och utvärdera sitt eget lärande kopplat till tränarpraktiken
- kritiskt granska tränarrollen med koppling till teorier inom kunskapsområdet tränarskap
- diskutera och problematisera hållbar utveckling inom idrott och fysisk aktivitet
- visa förmåga att planera samt leda ett träningspass för olika grupper inom idrott och fysisk aktivitet genom att anpassa innehållet till målgruppen.
Innehåll
I kursen diskuteras kunskapsområdet tränarskap samt hur tränarrollen och tränarpraktik utövas på individ-, grupp- och samhällsnivå. Historiskt belyses kunskapsområdena tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap samt kopplingen mellan tränarfilosofi och tränarpraktik. I kursen övar studenterna på att identifiera och formulera frågeställningar kopplade till kunskapsområdet tränarskap samt att skriftligt dokumentera de olika stegen i processen att besvara en forskningsfråga. Grundläggande vetenskapsteori och olika former av datainsamlingsmetoder inom forskningsfältet idrottsvetenskap behandlas och diskuteras. En central del i kursen är att studenterna får reflektera över och utvärdera det lärande som sker i praktiken som tränare. Studenterna får även kritiskt granska tränarrollen i relation till sin egen tränarfilosofi och tränarpraktik med koppling till teorier inom exempelvis ledarskap, gruppdynamik, medier och kommunikation samt beslutsfattande. Vidare diskuteras och problematiseras hållbar utveckling inom idrott och fysisk aktivitet med särskild hänsyn tagen till säkerhetsaspekter, funktionshinder, etnicitet och jämställdhet. Studenternas förmåga att planera och leda träningspass där innehåll, instruktion och feedback anpassas till en given målgrupp praktiseras. I samband med kursens praktiska moment behandlas även förhållandet mellan övningsval, belastning, volym och intensitet i ett träningspass.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Tränarskap, träningsvetenskap och rörelsevetenskap, 3 hp
- Tränarfilosofi och tränarpraktik, 3 hp
- Datainsamling från idrott och fysisk aktivitet, 3 hp
- Teorier inom tränarskap, 3 hp
- Träning och övningar, skapa och leda, 3 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet