Kursplan

Industriell marknadsföring

Kurskod
GIE3FW
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Industriell ekonomi (IEA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Industriell ekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2025-05-22.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2025-07-22.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för vad en marknad är samt identifiera och förklara karaktäristiska drag för såväl konsument- som företagsmarknader
  • redogöra för marknadsföringens teoretiska grunder, modeller och begrepp vid olika marknadssituationer
  • analysera marknadsföringssituationer inom en industriell kontext, särskilt ur ett nätverksperspektiv
  • reflektera över samhälleliga och etiska aspekter i samband med marknadsföring.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till marknader och marknadsföring. Här behandlas vad en marknad är, hur olika typer av marknader fungerar samt vilka karaktäristiska skillnader som finns mellan olika marknader. Konsumentmarknadsföring behandlas som en referensram för att skapa förståelse för den industriella kontexten, som är kursens tyngdpunkt. Genom tillämpning av teorier och modeller behandlas olika marknadssituationer.

Examinationsformer

  • skriftliga inlämningsuppgifter i grupp
  • diskussion under seminarium
  • skriftlig övervakad tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U, 3, 4, 5.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • skriftlig övervakad tentamen - 4,5 hp | U, 3, 4, 5
  • skriftliga inlämningsuppgifter i grupp och diskussion under seminarium - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Den som antagits till och registrerats på kursen har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till.

Kursen ersätter IE1071.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.