Kursplan

Marknadsföring A

Kurskod
GFÖ32F
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Företagsekonomi1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-01-26.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-04-11.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för och förklara begrepp, modeller och teoretiska resonemang inom olika områden av marknadsföring
  • reflektera över och diskutera grundläggande föreställningar gällande marknader och marknadsföring.

Innehåll

Kursen omfattar två moduler: Grundläggande begrepp, modeller och teorier, samt Marknaders förutsättningar och marknadsföringsstrategier.

I den första modulen introduceras marknadsföringens grundläggande begrepp, modeller och teorier. I den andra modulen diskuteras marknaders förutsättningar och olika marknadsföringsstrategier. Denna modul behandlar även fem olika fördjupningsområden inom marknadsföringen och för varje fördjupningsområde behandlas de karaktäristiska särdragen. Följande fördjupningsområden behandlas: Konsumentmarknadsföring, Tjänstemarknadsföring, Industriell marknadsföring, Internationell marknadsföring, samt Marknadsundersökning och marknadsanalys.

Examinationsformer

  • Individuell tentamen
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Muntliga presentationer
  • Aktivt deltagande vid seminarier

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på den första modulen och G på den andra modulen.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Grundläggande begrepp, modeller och teorier - 2,5 hp | U–VG
  • Marknaders förutsättningar och marknadsföringsstrategier - 5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.