Kursplan

Hållbar företagsstrategi

Kurskod
GFÖ2UF
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för kultur och samhälle
Ämnestillhörighet
Företagsekonomi (FÖA)
Ämnesgrupp
Företagsekonomi
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2022-02-17.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-02-22.

Lärandemål

Det övergripande syftet är att utveckla den studerandes förmåga att göra strategiska analyser utifrån företags- och organisationsintressen.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för innebörden av grundläggande begrepp och teorier inom strategifältet
  • tillämpa etablerade och samtida modeller för strategisk analys
  • analysera förändringar i företagsstrategi med avseende på samspel mellan och inom externa och interna faktorer
  • resonera kring dilemman inom hållbart företagande vid analyser av planerade, tillämpade och framväxande företagsstrategier.

Innehåll

Kursen är en fördjupning i begrepp, modeller och teorier inom strategisk analys. I kursen hanteras komplexa strategiska frågor med ett urval av perspektiv däribland den samtida utvecklingen av hållbara företagsstrategier.
Kursen bygger på en syn på företagsstrategi som en kontinuerlig process där intressen och incitament ständigt balanseras, och som utvecklar förmågan att analysera möjligheter för och motsättningar i kortsiktig och långsiktig lönsamhet i relation till marknadskonkurrens och samhälleliga faktorer.

Examinationsformer

  • Skriftlig tentamen
  • Förberett och aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier och övningar

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Betygsrapportering:
Modul 1: Begrepp och modeller - 2,5 hp (U-G)
Modul 2: Tillämpning - 5 hp (U-VG)

För VG på kursen krävs VG på modul 2

Förkunskapskrav

  • 60 hp inom ämnet Företagsekonomi

Övrigt

Ersätter FÖ2003