Kursplan

Introduktion till akademisk engelska

Kurskod
GEN35D
Poäng
6 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Engelska (ENA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Engelska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-06-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-06-27.

Mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • analysera de utmärkande dragen hos olika typer av akademisk text inom ämnet engelska, i synnerhet inom språkvetenskap och litteraturstudier
  • redogöra för huvudsakliga skillnader och likheter vad gäller diskursiva och retoriska strategier som kännetecknar olika specialiseringar inom ämnet engelska
  • producera ett urval av vanliga muntliga och skriftliga akademiska texter, som följer konventionerna inom akademisk engelska
  • kamratgranska andras och redigera egna arbeten i enlighet med konventionerna inom akademisk engelska.

Innehåll

Kursen ger en introduktion i akademisk kommunikation på engelska inom olika akademiska discipliner, med särskilt fokus på språkvetenskap och litteraturstudier. Kursen behandlar vanliga genrer inom akademiskt tal och skrift och lyfter fram typiska drag hos dessa genrer, vad gäller såväl språkliga former som retoriska funktioner.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • En muntlig presentation

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulerna Sammanfattning och Hitta och använda källor.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Formkrav på akademisk text, genre, register - 2 hp | U–G
  • Sammanfattning - 2 hp | U–VG
  • Hitta och använda källor - 2 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6. Dispens beviljas från kravet på svenska för grundläggande behörighet.

Övrigt

All undervisning sker på engelska.

Kursen överlappar tidigare kurskod GEN2VD.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.